Wij doen mee aan het onderzoek naar de potentieel schadelijke effecten van micropolymeren

Motorvoertuigen zijn opgegroeid als een van de bronnen van microplastics die in zeeën en andere waterlichamen terechtkomen. In het kader van banden is de term "microplastics" enigszins misleidend omdat banden rubber bevatten in plaats van plastic. Kunststof en rubber zijn echter beide polymeren.

Wij doen mee aan het onderzoek naar de potentieel schadelijke effecten van micropolymeren


Veel publicaties nemen in hun studies het stof op, dat ontstaat ​​tijdens het contact van banden met de weg, dat wil zeggen slijtagedeeltjes van de band en het wegdek, onder micropolymeren of microplastics. Uit de deeltjes die worden gegenereerd, komt ongeveer de helft van de band en de andere helft van het wegdek. Omdat de deeltjes vrij zwaar zijn, zetten de meeste zich af langs wegen. Een klein deel ervan blijft in de lucht en sommige worden door regenwater in waterlichamen weggeveegd.

Aanvullend onderzoek is vereist

Uit het huidige onderzoek is gebleken dat deeltjes in sedimenten in zoetwatergebieden een laag risico kunnen vormen voor sommige waterorganismen. Er is echter aanvullend onderzoek nodig om te bepalen of deeltjes die in water terechtkomen, schade toebrengen aan het ecosysteem of de menselijke gezondheid.

Een belangrijk aspect van het verminderen van de schadelijke effecten van autorijden is hoe we deeltjesemissies uit het verkeer kunnen voorkomen of deze op een milieuvriendelijkere manier kunnen beheren vanuit het oogpunt van de infrastructuur. Dergelijke verbeterpunten kunnen rioolstelsels, slootdammen of waterzuiveringsinstallaties zijn.

We volgen de studies over dit onderwerp actief en nemen deel aan externe onderzoeken die zijn besteld door ETRMA en andere organisaties. De nieuwste ETRMA Cardno-studie wordt begin 2018 gepubliceerd. Het lopende onderzoek naar de slijtagedelen van banden en wegen en microplastics in het algemeen is uitgebreider dan voorheen. Betrouwbare veld- en laboratoriumtests voor het begrijpen van de aard, de schadelijke effecten en de routes van binnenkomst van de deeltjes zijn vereist omdat veel van de huidige schattingen gebaseerd zijn op wiskundige modellen en berekeningen.

We streven naar continue verbetering en ontwikkeling onze producten en functies om nog milieuvriendelijker te zijn. We nemen de veiligheid en gezondheid van de mens heel serieus. Als uit toekomstig onderzoek blijkt dat micropolymeren schadelijk zijn, zullen we dienovereenkomstig reageren en op zoek gaan naar nieuwe oplossingen.