Winterband meer dan 80 jaar geleden uitgevonden:

De Nokian Kelirengas zorgde voor veilige bochten in besneeuwd weer

’s Werelds eerste winterband en de voorloper van de Nokian Hakkapeliitta was de Kelirengas (“Weather Tyre”) die Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, het bedrijf dat later Nokian Tyres werd, in 1934 op de markt heeft geïntroduceerd. dit jaar is het ruim 80 jaar geleden sinds de eerste winterband werd ontwikkeld.

In de jaren 30 van de 20e eeuw werden de winterse wegen zelden gebruikt en waren ze smal en ploegen werden niet algemeen gebruikt. Teneinde de uitdagingen op te lossen van het winterverkeer, hebben de ingenieurs van de bandenafdeling in Nokia iedere dag contact opgenomen met automobilisten. De Sales Manager Erik Sundqvist van Gummitehdas was een sleutelfiguur in de ontwikkeling van de band; hij luisterde zorgvuldig naar de wensen van zijn klanten en werkte nauw samen met Augustus Kelhu die bandenverkoper was.

Kelirengas, de meester van de diepe sneeuw met zijn grove loopvlak, is ontwikkeld voor trucks die, samen met bussen, het grootste deel van het verkeer uitmaakten. De eerste sets Kelirengas werden geproduceerd in de maat 7.50–20. De Kelirengas was voornamelijk ontworpen om het voertuig op de weg te houden wanneer de omstandigheden zacht en sneeuwerig waren. Het sterke loopvlakdesign maakte de Kelirengas tot een winterband, aangezien zijn diagonale groeven zich als een tandwiel in de sneeuw klauwden. Dit elimineerde de noodzaak voor hinderlijke sneeuwkettingen. Het loopvlakpatroon was los en het kon zichzelf schoonmaken tijdens het rijden; dit verbeterde op zijn beurt de grip.

Het hele concept van de band was gebaseerd op een loopvlakpatroon met excellente tractie. Het loopvlakpatroon van de Kelirengas bleek succesvol te zijn, aangezien het gedurende meer dan twintig jaar hetzelfde is gebleven. Zoals de advertentie zei: “remmen is effectiever en wegglijden in hoeken en bochten wordt geheel geëlimineerd”. De prijslijst voor 1934 had tien bandenmodellen en er werden iedere dag meer dan 110 banden geproduceerd. 


Nokian Hakkapeliitta – De kampioen van besneeuwde wegen

De besneeuwde wegen trokken een groeiend aantal personenautogebruikers aan. De ingenieurs bij de bandenfabriek creëerden hun oplossing voor de gladde winterse wegen in 1936. Deze innovatie heette de Snow-Hakkapeliitta.

Als een speciaal voor personenauto’s gemaakte winterband was deze uitgerust met een spaarzaam diagonaal loopvlak en verschillende grijpranden. Het loopvlakpatroon was een compleet nieuw design, aangezien de groeven compleet diagonaal waren en zorgden voor een tandachtige grip en contact met de zachte sneeuw en modder.

De zuignappen op het loopvlakpatroon, die het slippen in de ijzige groeven voorkwamen, waren een typisch kenmerk van de Hakkapeliittas. De kampioen van besneeuwde wegen was geboren. 

Internationale bijval bij de Monte Carlo

Winterbanden hadden in de jaren 50 van de 20e eeuw al meer kenmerken nodig, aangezien er meer en meer sneeuwploegen werden gebruikt vanwege het drukkere verkeer en zij maakten de wegoppervlakken zacht en ijzig. Er werden verschillende suggesties gedaan over hoe de bandengrip beter gemaakt kon worden; hieronder waren rubberen voeringen met metalen offen en loopvlakmengsels die keramische delen bevatten. Er waren verschillende types metalen glijstoppers in het sortiment, zoals geklonken banden en banden met verschillende veren en noppen.

Het doorbraakproduct was uiteindelijk de Kometa stud, waarvan de kracht en duurzaamheid gebaseerd waren op een hard metalen uiteinde. Dezelfde technologie wordt heden nog steeds gebruikt bij studded banden. Deze creëerden een unieke combinatie: Hakkapeliitta winterbanden, Kometa studs en het studded bandpatent in het bezit van de rubbertechnicus Veikko Ryhönen. De eerste winterband speciaal ontworpen voor studding, was de Kometa-Hakkapeliitta in 1961. Het was een oplossing voor winterse wegen: de nop zorgt voor de grip op ijs, terwijl de band zelf zachte oppervlakken aankan.

Studded winterbanden beleefden hun definitieve doorbraak in het collectieve bewustzijn van automobilisten in 1963, toen alle podiumfinishers in de Monte Carlo Rally studded Hakkapeliitta banden gebruikte. Het toppunt van de Finse winterbandexpertise werd ervaren bij de Monte Carlo in 1965–1967, toen Timo Mäkinen, Pauli Toivonen en Rauno Aaltonen de legendarische winterrally in opeenvolgende jaren wonnen.

In maart 2013 bereikte de uitvinder van de winterband een fantastisch wereldrecord voor de snelste auto op ijs, toen de testrijder Janne Laitinen van Nokian Tyres een snelheid bereikte van 335,713 km/h (208,602 mph) op het ijs van de Botnische Golf. Grip en snelheid als nooit eerder werden verzekerd door het nieuwe topproduct, de Nokian Hakkapeliitta 8 studded winterband.