FAQ over het EU bandenlabel

Stel uw vragen over bandenlabels hier. Alle vragen die we ontvangen, worden met zorg behandeld en sommige ervan worden gepubliceerd, zodat iedereen ze kan lezen. De tekst blijft onbewerkt behalve het verwijderen van namen en contactinformatie. 


Algemeen

Wat is het doel van het nieuwe EU bandenlabel?
Het doel van het nieuwe EU bandenlabel is het vergroten van de veiligheid van de individuele mobiliteit en de transportbranche en het boosten van de economische en ecologische efficiëntie. Om deze reden wordt het gebruik van banden die brandstofzuiniger, veiliger en stiller zijn, aangemoedigd. Het doel van het bandenlabel is om de consument te helpen om de juiste keus te maken bij het kopen van banden. 

Hoe profiteert de consument van het nieuwe bandenlabel?
Het EU bandenlabel maakt het makkelijker om nieuwe banden te selecteren in de Europese Unie. Het label gidst consumenten naar het aanschaffen van banden die van hogere kwaliteit en daarom veiliger zijn. Het nieuwe label verstrekt consumenten, transportondernemers en bandenwinkeliers essentiële, gestandaardiseerde informatie over de veiligheid van de band (de natte grip) en de milieu-effecten (rolweerstand en extern rollawaai). In aanvulling op de drie klassen karakteristieken is er een aantal factoren met betrekking tot de veiligheid, de prestatie en het milieu waar de bandenontwikkelaars rekening mee houden. Bij het kiezen van banden moet de consument ervoor zorgen, dat hij/zij banden koopt die het best aansluiten bij zijn rijomstandigheden.

Waar kan ik meer informatie over het nieuwe label vinden?
De informatie is beschikbaar uit een aantal verschillende bronnen, zoals de websites van bandenproducenten en de Europese Commissie http://ec.europa.eu/energy/efficiëntie/banden/labelling_en.htm of van uw bandenwinkelier. De eigenlijke classificatiewaarden zijn beschikbaar op de volgende locaties: de sticker die bevestigd is aan het loopvlak van de band, een brochure die zich bevindt in de nabijheid van een band die in een winkel tentoongesteld wordt, de prijslijsten en websites van de bandenproducent, geschreven tenders van de bandenverkoper en uw bon voor de aankoop van een band. 

Wanneer gaat het nieuwe label gebruikt worden?
Het EU bandenlabel wordt vereist met ingang van november 2012. De nieuwe bandenlabels zijn van toepassing op personenauto’s, 4x4s, bestelauto’s, trucks en bussen die zijn geproduceerd na 1 juli 2012 en die zijn goedgekeurd voor weggebruik. De labels zijn niet van toepassing op studded banden, van een nieuw loopvlak voorziene banden, reservebanden, racebanden, of banden voor veteranen.

Wanneer kunnen consumenten de nieuwe labelinformatie concreet zien?
De nieuwe classificatielabels en waarden worden zichtbaar op de websites en het presentatiemateriaal van bandenproducenten in juli tot augustus 2012. In bandenwinkels wordt iets soortgelijks zichtbaar voor de consumenten met ingang van november 2012. Indien de banden op de display staan voor consumenten, moeten ze hetzij het classificatielabel van de producent aan het loopvlak bevestigd hebben of de classificatie-informatie moet in geprinte vorm in hun onmiddellijke nabijheid beschikbaar zijn. 

» Terug


Bandenkarakteristieken 

» Terug

Wat vertellen de karakteristieken aan de consumenten?
De rolweerstand beïnvloedt het brandstofverbruik van het voertuig en daarom heeft het een direct effect op het milieu. De natte grip is een belangrijk kenmerk voor wat betreft de veiligheid en het geeft ook informatie over de remkracht van de band op natte oppervlakken. Het externe rollawaai van de band is ook van invloed op het milieu.

In welke mate kunnen de eigen activiteiten van de automobilist van invloed zijn op de drie karakteristieken die op het EU bandenlabel vermeld staan?
De rijstijl van de automobilist en het zorgen voor de juiste bandendruk zijn verreweg twee van de belangrijkste factoren met betrekking tot de veiligheid en het op economische wijze efficiënt monitoren. Met behulp van de verkeerde rijmethodes en de verkeerde bandendruk kan een automobilist makkelijk alle voordelen verliezen die bereikt zijn door het selecteren van banden met een goede natte grip of brandstofverbruikskarakteristieken. Indien de luchtdruk te laag is, slijt de band veel sneller en is zijn rolweerstand groter; dit vergroot ook het brandstofverbruik en de kooldioxide-emissies. Een verantwoordelijke automobilist is zich altijd bewust van de karakteristieken en conditie van zijn/haar banden. Alleen door het voertuig en de banden te kennen, kan een automobilist zijn/haar snelheid en veiligheidsafstand aan het weer aanpassen.

Waarom is het belangrijk om bepaalde classificaties te behalen?
Het EU bandenlabel beïnvloedt de bandenkeuzes van consumenten in de toekomst. Goede waarden beïnvloeden met name de aanschafbeslissingen voor zomerbanden. Bij het discussiëren over winterbanden kan de classificatie ook misleidend zijn. De nieuwe bandenlabels nemen bijvoorbeeld niet de werkelijke winteromstandigheden in aanmerking die normaal zijn in de noordse landen. In veeleisende en variërende winteromstandigheden zijn de belangrijkste veiligheidskarakteristieken voor banden de ijsgrip en de sneeuwgrip. De natte grip rating voor een band geeft niet aan hoe geschikt de band is voor de noordse winter.

De rolweerstand beïnvloedt de energie-efficiëntie en daarmee de kooldioxide-emissies van de band. Wat betekent rolweerstand? 
Rolweerstand betekent de energie die verbruikt wordt door de transformatie tijdens het wegcontact van de band. De structuur van de band en de materiaalkeuzes kunnen worden gebruikt voor het beïnvloeden van de transformatie en de energie die er door vereist wordt. De bandentemperatuur, bandendruk, wielbelasting, bandenslijtage en luchtweerstand vanwege de rijsnelheid zijn bijvoorbeeld een aantal factoren die de energieconsumptie vergroten. Een waterkussen van 0,5 milimeter kan de rolweerstand ook met 50% vergroten. De rolweerstand bedraagt maximaal circa 20 procent van het brandstofverbruik van het voertuig. Hoe lager de rolweerstand is, hoe lager het brandstofverbruik. Door de banden wijs te kiezen en rustig te rijden, kan een consument daadwerkelijk de kooldioxide-emissies reduceren die veroorzaakt worden door zijn/haar rijgedrag. Met behulp van zeer efficiënte klasse B banden gebruikt een personenauto circa 0,1 liter minder brandstof per 100 km dan een klasse C band. 

Wat betekent de natte grip van een band en hoe kan het worden beoordeeld?
De natte grip verwijst naar het gripvermogen van een band op natte oppervlakken. In de praktijk omvat het concept van natte grip ook een kortere remafstand op natte oppervlakken, een betere handling en stabieler sturen in nat weer. Volgens de nieuwe bandenlabelrichtlijn kan de natte grip van een personenautoband op twee manieren worden getest. Beide methodes vergelijken de band met een referentieband of een standaard vergelijkingsband. De eerste test bestaat uit remmen op een nat oppervlak. De tweede mogelijke test is een zogenaamde skip trailer test (een wrijvingswaardetest) die de wrijving tussen de band en het oppervlak meet.

Wat zijn de effecten van natte grip?
Voor zomerbanden is de natte grip essentieel voor wat betreft de veiligheid. Het toont de handling van de auto op natte wegen aan. Het nieuwe EU bandenlabel toont de remafstand van de band op nat asfalt bij een snelheid van 80 km/h. Bijvoorbeeld, het verschil tussen klasse A en klasse F voor wat betreft de stopafstand kan meer dan 18 meter zijn (vier autolengtes of de lengte van een normale bus). Het verschil tussen de aangrenzende categorieën is meer dan één autolengte (3 tot 6 m).

Wat is het belang van extern rollawaai?
Het verschil tussen banden die één of drie geluidsgolven hebben gekregen in het EU bandenlabellingsysteem, is enorm. Een band die drie geluidsgolven heeft gekregen, kan meer dan zes decibel meer lawaai produceren dan een band die slechts één golf heeft gekregen. Dit betekent een lawaainiveau dat ongeveer vier keer hoger is. Bandenlawaai is altijd verbonden met een bepaald rijplatform, aangezien het wegoppervlak een groot effect heeft op het lawaai dat gegenereerd wordt door het voertuig. Als een absolute waarde is de decibeluitlezing is niet erg indicatief voor het lawaainiveau – in de lente, bijvoorbeeld, is het asfalt ruw en zijn alle banden lawaaierig. 

» Terug


Testen en betrouwbaarheid 

» Terug

Hoe worden de karakteristieken in de bandenlabels – brandstofverbruik, natte grip en extern rollawaai – gedefinieerd en getest?
De nieuwe bandenclassificaties worden gedefinieerd met behulp van zorgvuldig gespecificeerde tests. Iedere bandenproducent is verantwoordelijk voor het beoordelen en het classificeren van zijn banden. De zelfbeoordeling gebruikt zorgvuldig gedefinieerde testmethodes die goedgekeurd zijn door de United Nations Economic Commission for Europe (UNEC). De natte grip en het externe rollawaai worden getest als outdoortests onder werkelijke omstandigheden. De rolweerstand, die indicatief is voor het brandstofverbruik van de band, wordt indoor getest met behulp van een testopstelling.

Wat moet ik doen als ik vermoed dat mijn band niet voldoet aan de eisen van de aangegeven categorie?
De nationale autoriteiten zijn verantwoordelijk voor de supervisie en het afdwingen van de eisen. In Finland, bijvoorbeeld, is het toezichthoudende orgaan de Finnish Transport Safety Agency, TraFi. Het problem is van het meeste belang voor wat betreft het succes en de betekenis van het nieuwe bandenlabel. Alleen supervisie kan ervoor zorgen dat consumenten, transportondernemers en wederverkopers van banden niet misleid worden. Het doel is voor niemand om banden van slechte kwaliteit te kopen met veel slechte karakteristieken.

Verstrekken de bandenlabels alle noodzakelijke informatie voor het simpeler maken van het kiezen van een band?
De drie criteria van de EU bandenlabel zijn een goed beginpunt en zij zijn belangrijk voor wat betreft de veiligheid en eco-vriendelijkheid van de banden. Er zijn echter veel andere factoren die u in aanmerking moet nemen bij het evalueren van de prestaties van een band. Deze karakteristieken omvatten de handling van de band op natte en droge oppervlakken, de grip op ijs, de aquaplaningeigenschappen van de band en de slijtduurzaamheid. Wanneer Nokian Tyres een nieuwe band ontwikkelt, gebruikt het meer dan 300 gestandaardiseerde tests.

Worden banden die de beste A rating behalen voor wat betreft zowel brandstofverbruik als natte grip onmiddellijk op de markt gebracht?
Ja, hoewel de nieuwe classificatie uitdagend is. Een band is altijd een compromis voor wat betreft de eigenschappen. Sommige bandeneigenschappen zijn bijna exacte tegenstellingen; door het verbeteren van één karakteristiek verzwakt u een andere. Dit is waar voor ijsgrip en natte grip in winterbanden, bijvoorbeeld. 

» Terug


EU bandenlabel en winterbanden 

» Terug

Hoe nemen de nieuwe bandenlabels winterbanden in aanmerking?
De bandenlabels zijn niet van toepassing op studded banden, maar zij zijn van toepassing op noppenloze winterbanden. Voor winterbanden hoort het bandenlabel het enige selectiecriterium te zijn; u dient onafhankelijke, vergelijkende tests te raadplegen of een bandenverkoopexpert om assistentie te vragen. De noppenloze winterbanden, of wrijvingsbanden, voor de noordse landen zijn gebouwd voor de noordse wegomstandigheden, die soms erg glad zijn met ijs en sneeuw. Wrijvingsbanden die gebouwd zijn voor Midden-Europese omstandigheden, benadrukken in hoge mate snel rijden, ten kosten van de grip op ijs.

Dien ik mijn winterband alleen gebaseerd op natte grip te kiezen? 
Nee. Natte grip is bij lange na niet het belangrijkste veiligheidsaspect, met name in noordse winterbanden. Een winterband met een goede natte grip heeft een slechte grip op ijs en is erg vaak met name voor de mildere winteromstandigheden in Midden-Europa ontworpen. Voor winterbanden verstrekt het bandenlabel geen toegevoegde waarde voor consumenten die met de eigenlijke winteromstandigheden te maken krijgen. In plaats daarvan kan het misleidend zijn en de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Het kopen van de juiste banden voor de juiste omstandigheden is essentieel voor de veiligheid.

Waar dient een consument te kijken naar betrouwbare, veelzijdige informatie voor het ondersteunen van hun bandenkeuze?De consument dient te praten met professionele verkopers in bandenwinkels, marketingmateriaal en websites van bandenproducenten te lezen en onafhankelijke bandentests van belangrijke autotijdschriften te bestuderen die dozijnen verschillende karakteristieken testen. Bij het kiezen van banden moet de consument ervoor zorgen dat hij/zij banden koopt, die geschikt zijn voor hun rijomstandigheden. 

» Terug

Information package conserning the EU tyre labels

The aim is to improve road safety, eco-friendliness, and economic efficiency by promoting the use of fuel-efficient and safe tyres that cause as little noise as possible.

Download information package