FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube

It’s all in the feel

Zelfs de beste instrumenten kunnen u niet vertellen hoe het is om met een bepaalde band te rijden.

Elk jaar leggen de testrijders van Nokian Tyres honderdduizenden kilometers af, waarbij ze voelen, waarnemen en evalueren. Zodra het voertuig een deel van het lichaam is geworden, weet de bandentester hoe een band aanvoelt. In aanvulling op Finland voeren we wereldwijd bandentests uit op verschillende wegoppervlakken en in snel veranderend weer. De beste testrijders van de wereld, een breed scala aan testactiviteiten en veelzijdige testapparatuur zorgen ervoor dat de banden op de beste mogelijke manier werken onder variërende omstandigheden – en zelfs in extreme situaties.


Testrijders spelen een belangrijke rol in het testen van de banden. Ze worden voor de job getraind, maar de know-how en het gevoel kunnen alleen verkregen worden door het te doen.

– Je kunt het gedrag van een band in je handen en in je buik voelen. De manier waarop de auto zich gedraagt, hoe snel de band stabiliseert na slippen en hoe hij zich gedraagt tijdens remmen, accelereren, slalom en steil heuveltje op en af gaan, zegt Petri Paananen, testrijder bij Nokian Tyres.

Testrijders rapporteren de resultaten van de testrit en identificeren de goede eigenschappen van de banden en de verbeterpunten. Het eindresultaat van de test omvat selectieve meningen en objectieve testgegevens. Deze informatie wordt dan gebruikt voor verdere ontwikkeling om zo het belangrijkste veiligheidskenmerk van een auto te creëren – de best mogelijke band.

– Een slechte band heeft altijd iets dat niet in ons alomvattende testpalet thuishoort.

"Een slechte band heeft altijd iets dat niet in ons alomvattende testpalet thuishoort."
Petri Paananen, Testrijder bij Nokian Tyres

Wat zijn nou de vereisten voor goede testrijders in aanhvulling op hun analytische vermogens? Tenminste sterke zenuwen en het vermogen om de producten onbevooroordeeld te testen alsmede de juiste combinatie van nederigheid en ambitie. En je moet rustig met het gaspedaal omgaan.

– Banden testen is geen rallyrace. Het gaat niet om de snelheid, maar meer om het voelen en analyseren van de band. Natuurlijk moet je af en toe snel rijden, maar de focus is altijd op de band en zijn prestatie, legt Paananen uit.

Paananen is ook buiten de testbaan een rustige en proactieve rijder.

– Ik let goed op anderen op de weg om te zien wat ze aan het doen zijn. Het lijkt erop dat ik soms meegesleept word door het analyseren van dingen en dan hoor ik later thuis hoe ik alles heb becommentarieerd, lacht Paananen.