Menu

Ivalo Testing Center “White Hell”

Het Ivalo testcentrum “White Hell” is waar Nokian Tyres, ‘s werelds meest noordelijk gelegen bandenproducent, zijn winterbanden rigoureus op sneeuw, ijs en brij test. Ervaren testrijders beproeven de prestaties van de banden tot het uiterste in compromisloze tests om de beste banden onder de goede banden te vinden. Als een band onder werelds meest veeleisende omstandigheden goed presteert, presteert hij overal betrouwbaar.

Filmpjes bekijken

Nokian Tyres test zijn winterbanden over de hele wereld, maar het echte thuis van de winterbanden kan in Ivalo, Finland, ten noorden van de poolcirkel worden gevonden. De meest noordelijk gelegen bandenproducent ter wereld heeft het Ivalo testcentrum reeds in het midden van de jaren 80 gebouwd. Met meer dan 700 ha heeft het testcentrum echt zijn taaie reputatie verdiend, aangezien ‘s werelds grootste en meest diverse wintertestomgeving onder extreme omstandigheden is gebouwd.

Als pionier op het gebied van winterbandentechnologie spendeert Nokian Tyres meer dan de helft van zijn R&D budget aan het testen van producten. White Hell is de primaire testlocatie.

– Direct in de eerste fases van de ontwikkeling testen we nieuwe banden in authentieke omgevingen om ervoor te zorgen dat ze foutloos presteren onder moeilijke, veelzeggende en gevarieerde omstandigheden. Authentieke tests, ijs en sneeuw vormen een essentieel onderdeel van het R&D werk, omdat de eigenschappen van een band niet alleen door middel van computermodellen kunnen worden geoptimaliseerd, licht de manager van het testcentrum Matti Suuripää van Nokian Tyres toe.

"Authentieke tests, ijs en sneeuw vormen een essentieel onderdeel van het R&D werk, omdat de eigenschappen van een band niet alleen door middel van computermodellen kunnen worden geoptimaliseerd."
Matti Suuripää, Nokian Tyres plc, Manager van het testcentrum

Het ontwikkelen van een nieuwe band is een lang proces dat 2-4 jaar duurt. Een belangrijke beproeving is de praktijktest, die de richting aangeeft van verdere R&D inspanningen totdat alleen de best presterende band overblijft, die op maat gemaakt is voor specifieke winterse omstandigheden.

Winterbanden hebben andere eigenschappen nodig afhankelijk van het feit of ze gebruikt worden in de ijzige omstandigheden van het Noorden of in de warmere Midden-Europese winter.

– Het doel van compromisloos testen en het tarten van de griplimieten is het creëren van nog betere en nog betrouwbaardere winterbanden. Het in staat zijn om de veiligheid van de banden te garanderen geeft de rijders zelfs op winterse wegen gemoedsrust. Als een band getest is onder ’s werelds meest veeleisende omstandigheden in Ivalo, presteert hij overal goed, voegt Suuripää eraan toe.

"Het doel van compromisloos testen en het tarten van de griplimieten is het creëren van nog betere en nog betrouwbaardere winterbanden. "
Matti Suuripää, Nokian Tyres plc, Manager van het testcentrum

Zes maanden testen bij zware vorst en in de poolnacht

White Hell bruist van november tot mei. In Ivalo zijn er meer dan 200 vorstdagen in deze periode. Dat is de periode, wanneer we meer dan 20.000 banden testen die meer dan 40.000 testkilometers afleggen. Onze zeer ervaren R&D en testteams en testrijders testen de banden dag en nacht.

De banden worden zo consistent mogelijk getest op verschillende ijs- en sneeuwbanen. Het testen vereist extreme professionele competentie, precisie en duizenden herhalingen. Nokian Tyres, bekend om zijn premium producten, heeft meer dan 100 km aan goed onderhouden testbanen in Ivalo.

Ivalo Testing Center “White Hell”


– In de praktijk zorgen we ervoor dat een baan altijd dezelfde sneeuwdikte heeft en we maken al naar behoefte het ijs ruw en borstelen het schoon, legt Suuripää uit.

White Hell is niet altijd wit, want in het midden van de winter stelt het duister van de poolnacht zijn eigen uitdagingen aan het ontwikkelingswerk. Vervolgens zorgt de lente voor veranderingen in de omstandigheden, veroorzaakt door koude nachten en zonnige dagen – op één dag kan het verschil in temperatuur op de testbanen tot wel 40 °C oplopen.

De zonneschijn aan het begin van de lente is een andere uitdaging. In het ergste geval gaat de temperatuur overdag zoveel omhoog, dat er geen tests kunnen worden uitgevoerd vanwege het temperatuurverschil. In dat geval wachten we tot zonsondergang en voeren we de tests ‘s nachts uit.

Ivalo Testing Center “White Hell”


In aansluiting op de zorgvuldig onderhouden testbanen bevat het centrum een 700 m lange ijshal die consistent en nauwkeurig testen onder alle omstandigheden mogelijk maakt.

Ivalo Testing Center “White Hell”


Technologie kan het menselijke gevoel niet vervangen

Bij gevarieerd testen is het van essentieel belang om de winterse rijextremen te simuleren. White Hell heeft momenteel meer dan 30 verschillende testbanen. Ze testen de prestaties van banden tijdens versnellen en remmen en tijdens het rijden in bochten en op heuvels en de grip op verschillende oppervlakken op ijs, sneeuw en brij. We maken bij het testen gebruik van geavanceerde technologie.

– Voor het garanderen van de best mogelijke testuitrusting zijn we constant bezig om deze verder te ontwikkelen. Bijvoorbeeld real-time controle van temperatuur en relatieve vochtigheid maakt ons werk makkelijker en sneller, zegt Petri Peltoniemi, testmanager bij Nokian Tyres.

Nokian Tyres wordt beschouwd als ’s werelds leidende expert in extreme omstandigheden vanwege het uitgebreide testen van producten van het bedrijf in Lapland. Ervaren rijders zijn belangrijk, maar we maken ook gebruik van technologie voor sommige testritten. Robotauto’s zijn bijvoorbeeld zeer nuttig wanneer er veel precieze herhalingen nodig zijn. In vergelijking met onze testrijders hebben ze echter een ondersteunende rol.

– Geen enkele machine of andere uitrusting kan echte mensen en menselijke ervaring vervangen. Het kost jaren om een goede testrijder te worden en ze zijn in staat om aan ons de meest waardevolle informatie te verstrekken. Wij nemen alle resultaten met onze eigen testrijders door, voegt Peltoniemi toe.

Lees meer:
Topexpertise en de meest recente technologische knowhow

Het Ivalo testcentrum in een notendop

  • De White Hell van Nokian Tyres is ‘s werelds grootste winterbandentestcentrum. Het terrein is net zo groot als 1129 voetbalvelden of 700 honkbalvelden.
  • We testen onze banden non-stop op meer dan 30 testbanen in de unieke omstandigheden van Fins Lapland.
  • De meer dan 200 vorstdagen in Ivalo elk jaar zorgen voor zware omstandigheden voor de geteste banden.
  • Tijdens het seizoen worden er meer dan 20.000 winterbanden in ons testcentrum getest.
  • We rijden meer dan 40.000 km op de geteste banden.
  • Onze rijders testen de banden in Ivalo onder alle weersomstandigheden gedurende meer dan 180 dagen per jaar.
  • De bijna 700 m lange ijshal maakt consistent testen onder alle omstandigheden mogelijk.