Een recordhouder hoeft geen krachtpatser te zijn

Een recordhouder hoeft geen krachtpatser te zijn

Jussi Kallioniemi zegt dat hij geïnteresseerd is in het oplossen van problemen en in het overzien van het grote geheel. Hij heeft systematisch en volhardend gewerkt aan het wereldrecordproject.

– Mensen vertellen me vaak dat ik er niet uitzie als een sterke man - en dat ben ik ook niet. Een gewone man van middelbare leeftijd kan een wereldrecorduitdaging aangaan als hij met alles rekening houdt en probeert de auto zo licht mogelijk te laten rollen. We hebben heel systematisch en volhardend gewerkt. We gingen van de grote zaken naar de kleine details, zegt Jussi.

"Het behalen van het wereldrecord geeft mij een oppepper van energie en plezier. Ik heb het gevoel dat het laatste stukje van de puzzel op zijn plaats is gevallen."
Jussi Kallioniemi

Er is een enorm aantal blokkades geweest. Het oplossen van de problemen resulteerde zelfs in een uitvinding waarvoor patent is aangevraagd. Samen met zijn vriend ontwikkelde Jussi voor de trainingsessies een afstandsbediening, waarmee hij zelf het stuur kon verdraaien terwijl hij duwde, zonder een bestuurder te gebruiken. In de toekomst kan dit apparaat bijvoorbeeld worden gebruikt in reparatiewerkplaatsen of door voertuiginspecteurs.

– Het behalen van het wereldrecord geeft mij een oppepper van energie en plezier. Ik heb het gevoel dat het laatste stukje van de puzzel op zijn plaats is gevallen.

Feit: Jussi Kallioniemi

– 47 jaar, leeft in Nokia met zijn gezin
– Houder van het wereldrecord "Snelste tijd om een auto één mijl voort te duwen"
– Hij heeft eerder het record gevestigd voor "Snelste marathon met een bepakking van 27,2 kg": 4 uur, 34 minuten en 24 seconden
– Vergrootte met name in 2019 zijn spierkracht en uithoudingsvermogen
– Ongeveer 600 km training in autoduwen in 2020

Recordvestigend voertuig “Röhkö”

– Saab 97-X 5.3i Arc
– Motor: 5.3 l V8, 304 hp
– Gewicht 2.170 kg
– Meer dan 211.000 km (131.000 mijl) op de kilometerteller
– Rijdt op biogas
– Laat een lekker gekreun horen bij het starten (“röhkäisy” in het Fins)