Informatie is verkrijgbaar bij verschillende bronnen, waaronder bandenfabrikanten en de website van de Europese Commissie (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm) of uit bandenuitlaten.
Lees artikel
We raden aan om alle banden tegelijkertijd te verwisselen. In sommige gevallen kunnen twee banden worden verwisseld: hetzij allebei de voorbanden of allebei de achterbanden. In deze gevallen moeten de nieuwe banden van hetzelfde merk en hetzelfde model zijn als de oude banden om de veiligheid en man…
Lees artikel
Controleer altijd de registratie van uw voertuig voor de aanbevolen bandenmaat. Denk bij het kiezen van winterbanden na hoe en waar u rijdt, hoe veilig u zich voelt in winterse omstandigheden en hoe ver u rijdt. Dit zal u helpen om te beslissen of u banden met of zonder studs kiezen. Banden met stud…
Lees artikel
Consumenten moeten een deskundige verkoper bij een bandenwinkel consulteren, de websites van fabrikanten bestuderen en bandentests lezen die zijn gepubliceerd door grote onafhankelijke autobladen, die tientallen kenmerken testen.
Lees artikel
Nee. Vooral in de Scandinavische landen is natte grip verreweg het belangrijkste veiligheidselement van winterbanden. Winterbanden met een goede grip op een nat wegdek hebben geen goede ijsgrip en zijn vaak speciaal ontworpen voor de mildere winteromstandigheden in Midden-Europa.
Lees artikel
Rolweerstand verwijst naar de energie die wordt verbruikt in de vervorming die plaatsvindt wanneer de band de weg vastpakt. De rolweerstand is van invloed op het brandstofverbruik en daarmee ook op de CO2-uitstoot. De rolweerstand is goed voor ongeveer 20 procent van het brandstofverbruik van het vo…
Lees artikel
De natte grip is een essentiële veiligheidsfactor, vooral bij zomerbanden. Het communiceert de manoeuvreerbaarheid van de band op natte wegen. Het EU-bandenlabel geeft de remweg van de band op nat asfalt aan vanaf een beginsnelheid van 80 km/h.
Lees artikel
De nieuwe bandenclassificaties worden bepaald met behulp van nauwkeurig gespecificeerde tests. Elke bandenfabrikant is verantwoordelijk voor het evalueren en classificeren van zijn eigen banden. Bij zelfevaluatie worden nauwkeurig gedefinieerde testmethoden gebruikt die zijn goedgekeurd door de Econ…
Lees artikel
Er zijn veel andere factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het evalueren van de prestaties van een band. Deze omvatten de handling van de band op natte en droge oppervlakken, de grip op ijs, het gedrag van aquaplaning en de slijtvastheid.
Lees artikel
Natte grip verwijst naar het vermogen van de band om grip te houden op natte oppervlakken. In de praktijk hangt het concept van grip op nat wegdek nauw samen met factoren zoals een korte remweg op natte wegen, betere rijeigenschappen of een stabielere rijrespons in natte omstandigheden.
Lees artikel
De bandenlabels zijn niet van toepassing op spijkerbanden, maar worden gebruikt voor winterbanden zonder studs. Voor winterbanden moet de informatie op het bandenetiket niet het enige criterium zijn dat voor vergelijking wordt gebruikt - het is de moeite waard om onafhankelijke tests te lezen en een…
Lees artikel
Bandenlawaai is altijd gekoppeld aan het rijoppervlak, aangezien het wegdek van grote invloed is op de hoeveelheid geluid die door het voertuig wordt geproduceerd. De decibelwaarde is geen nauwkeurige maat voor het geluidsniveau; alle banden maken bijvoorbeeld lawaai als ze in de lente op ruw asfalt…
Lees artikel
Het EU-bandenlabel zal in de toekomst van invloed zijn op de bandenkeuzes van consumenten. Vooral goede waarden zullen de keuzes van de zomerbanden voor de consument beïnvloeden. Als het op winterbanden aankomt, kan de classificatie ook misleidend zijn. De nieuwe bandenlabels houden bijvoorbeeld gee…
Lees artikel
Het EU-bandenlabel helpt consumenten bij het kiezen van de juiste banden. Het label moedigt het gebruik aan van veiligere, zuinigere banden die minder geluid produceren.
Lees artikel
Het EU-bandenlabel helpt consumenten in de Europese Unie bij het kiezen van banden. Het label begeleidt consumenten naar banden van hogere kwaliteit die ook veiliger zijn.
Lees artikel
Etikettering wordt niet gebruikt voor banden met studs, opnieuw gegoten banden, reservebanden, banden die zijn ontworpen voor gebruik in wedstrijden of banden die voor klassieke auto's zijn bedoeld.
Lees artikel
De classificatielabels en waarden worden weergegeven op de websites van fabrikanten en in presentatiemateriaal. Als de banden aan de consument worden getoond, moeten ze ofwel een door de fabrikant verstrekt classificatielabel op het loopvlak hebben of een door de fabrikant geleverd etiket dat duidel…
Lees artikel
De rolweerstand is van invloed op het brandstofverbruik van het voertuig en heeft daardoor ook direct invloed op het milieu. Natte grip is een belangrijk kenmerk in termen van veiligheid en drukt ook de remkracht van de band uit op natte wegen. Het passeergeluid van de band heeft ook invloed op het …
Lees artikel
De rijstijl van de automobilist en aandacht voor de juiste bandenspanning behoren tot de belangrijkste factoren met betrekking tot veiligheid en zuinig autorijden.
Lees artikel
Als een laag geluidsniveau de belangrijkste bandkarakteristiek is, moet u kiezen voor winterbanden zonder studs die onopvallend zijn op schone wegen. Houd in gedachten dat het geluid van moderne Nokian Tyres banden met studs vrij laag en gedempt is.
Lees artikel
Nokian Tyres productselectie heeft echt goede all-weather opties beschikbaar die betere opties zijn voor gebruik het hele jaar door. Winterbanden zonder studs zijn ontworpen en in de eerste plaats bedoeld voor gebruik in de winter. De rijeigenschappen van winterbanden zonder studs voldoen niet aan d…
Lees artikel
Als u 's morgens vroeg moet vertrekken, zelfs in een sneeuwstorm of in zeer gevaarlijke rijomstandigheden, moet u beslist kiezen voor winterbanden met studs. Winterbanden met studs zijn veruit de meest effectieve manier om onverwachte omstandigheden op de weg te bestrijden.
Lees artikel
Winterbanden zonder studs zorgen voor extra flexibiliteit in het installatieschema. U kunt in de herfst winterbanden zonder studs op uw auto installeren, ruim voordat er zich glibberige winterse omstandigheden voordoen.
Lees artikel
Rijdt u in een nieuwe, goed uitgeruste auto met elektronische stabiliteitscontrole en ABS-remmen? Als u ook een rustige rijstijl hebt die gericht is op vooruitzien, kunt u het zonder studs aan.
Lees artikel
Op het gebied van veiligheid zijn de belangrijkste kenmerken grip op nat wegdek en het vermogen van de band om weerstand te bieden tegen aquaplaning. Qua rijcomfort is een laag geluidsniveau belangrijk. Een lage rolweerstand verlaagt het brandstofverbruik van de auto en vermindert emissies die schad…
Lees artikel
Meestal. In onafhankelijke bandentests presteert een erkende merkband bijna altijd beter dan het tweederangs merk van dezelfde fabrikant of een goedkopere band.
Lees artikel
Puur technisch kunnen Flat Run-banden op elk type voertuig worden geïnstalleerd. We raden u echter aan ze alleen te gebruiken op voertuigen waarvoor Flat Run is bedoeld.
Lees artikel
Roet, gebruikt om de rubbermassa te versterken, heeft een zodanig kleine deeltjesgrootte dat het het rubber zwart kleurt. In de toekomst kunnen we mogelijk roet vervangen als een versterkende verbinding en dan kunnen we in principe banden van elke kleur maken.
Lees artikel
Als u niet verplicht bent om elke winterdag te rijden, zijn banden zonder studs de juiste keuze. De moeilijkste omstandigheden en oppervlakken voor banden zonder studs zijn glad ijs en harde sneeuw. Op die oppervlakken zijn banden met studs veel beter.
Lees artikel
De producten van Nokian Tyres zijn gelabeld voor de juiste installatie. De rand van de band met het label "buiten" moet op de buitenrand van de band worden geïnstalleerd.
Lees artikel
Op besneeuwde wegen hebben zowel banden met als zonder studs een vergelijkbare grip, maar bij het rijden in snel veranderende winterse omstandigheden op gladde of ijzige oppervlakken zijn banden met studs beter.
Lees artikel
"Betere" banden - die met minder slijtage - moeten altijd aan de achterkant worden geïnstalleerd. De belangrijkste reden is veiligheid. Bij het gebruik van betere banden aan de achterzijde is het gemakkelijker oversturen te vermijden, dat wil zeggen het verliezen van de grip op de …
Lees artikel
Het land van fabricage staat duidelijk vermeld aan de zijkant van de band. Dezelfde band kan in verschillende landen worden vervaardigd. Op het gebied van kwaliteit en veiligheid is elk product van Nokian Tyres gemaakt volgens onze veeleisende normen en toonaangevende werkwijzen.
Lees artikel
Ja. De rolweerstand van Flat Run-banden is groter dan die van een band met een normale constructie.
Lees artikel
Als een Flat Run-band leeg is gereden - zelfs over een korte afstand - raden we aan deze te vervangen door een geheel nieuwe band.
Lees artikel
Gebruikte banden kunnen niet naar een stortplaats worden gebracht; ze moeten worden afgevoerd naar een geschikte recyclingfaciliteit. In Europa is het gratis om oude banden te recyclen omdat de prijs van nieuwe banden recyclingskosten omvat.
Lees artikel
Het installeren van Flat Run-banden vereist geen speciaal gereedschap en ze kunnen daarom in de meeste servicecentra voor banden worden geïnstalleerd.
Lees artikel
Scandinavische winterbanden zonder studs zorgen voor een aanzienlijk betere grip op ijs en sneeuw dan Europese winterbanden zonder studs. Aan de andere kant heeft de band gericht op centrale Europese winterse omstandigheden betere eigenschappen op natte wegen.
Lees artikel
Het gebruik van winterbanden in de zomer wordt afgeraden, ook als ze geen studs hebben, omdat ze een zachtere rubbercompound en een andere profielstructuur hebben dan zomerbanden. Banden die uitsluitend voor winterwegen zijn ontworpen, functioneren in de zomer niet veilig. Mede door de compound slij…
Lees artikel
Moderne winterbanden zonder studs hebben een goede grip, zelfs in moeilijke omstandigheden, en kunnen zelfs kleine rijfouten corrigeren. Banden met studs hebben echter een aanzienlijk betere grip. Een jonge automobilist die er net aan went om in de winter te rijden is, moet kiezen voor banden met st…
Lees artikel
Nokian Flat Run-banden kunnen op gewone velgen worden gemonteerd, terwijl voor producten van verschillende andere fabrikanten speciale velgen nodig zijn.
Lees artikel
Zoals de naam al doet vermoeden, zijn all season banden ontworpen voor gebruik het hele jaar door en combineren ze de eigenschappen die nodig zijn voor het rijden in de zomer en de winter - functionaliteit in verschillende weersomstandigheden, manoeuvreerbaarheid en duurzaamheid. Nokian all-weather …
Lees artikel
Met Nokian Flat Run-banden kunt u 50 km lang zonder luchtdruk rijden met een volledig beladen auto en gedurende 150 km als u alleen rijdt.
Lees artikel
Nokian Tyres gebruikt in haar productie geen grondstoffen met SVHC-stoffen (zeer zorgwekkende stoffen). De grondstoffen die worden gebruikt voor de productie van banden zijn onder andere natuurrubber, synthetisch rubber, versterkende materialen die bekend staan als koorden, roet en verschillende che…
Lees artikel
Nokian Tyres is een sterk, Fins bedrijf. De productontwikkeling, administratie en het management van de verkoop en de marketing zijn gebaseerd in Nokia, Finland, waar ook het bedrijf gevestigd is. We hebben rechtstreeks meer dan 1.600 mensen in Finland, en we hebben indirect veel meer mensen in dien…
Lees artikel