EU labels

Sorteer op

18 artikelen

Rolweerstand verwijst naar de energie die wordt verbruikt in de vervorming die plaatsvindt wanneer de band de weg vastpakt. De rolweerstand is van invloed op het brandstofverbruik en daarmee ook op de CO2-uitstoot. De rolweerstand is goed voor ongeveer 20 procent van het brandstofverbruik van het vo…

De natte grip is een essentiële veiligheidsfactor, vooral bij zomerbanden. Het communiceert de manoeuvreerbaarheid van de band op natte wegen. Het EU-bandenlabel geeft de remweg van de band op nat asfalt aan vanaf een beginsnelheid van 80 km/h.

Natte grip verwijst naar het vermogen van de band om grip te houden op natte oppervlakken. In de praktijk hangt het concept van grip op nat wegdek nauw samen met factoren zoals een korte remweg op natte wegen, betere rijeigenschappen of een stabielere rijrespons in natte omstandigheden.

De bandenlabels zijn niet van toepassing op spijkerbanden, maar worden gebruikt voor winterbanden zonder studs. Voor winterbanden moet de informatie op het bandenetiket niet het enige criterium zijn dat voor vergelijking wordt gebruikt - het is de moeite waard om onafhankelijke tests te lezen en een…

Bandenlawaai is altijd gekoppeld aan het rijoppervlak, aangezien het wegdek van grote invloed is op de hoeveelheid geluid die door het voertuig wordt geproduceerd. De decibelwaarde is geen nauwkeurige maat voor het geluidsniveau; alle banden maken bijvoorbeeld lawaai als ze in de lente op ruw asfalt…

Het EU-bandenlabel zal in de toekomst van invloed zijn op de bandenkeuzes van consumenten. Vooral goede waarden zullen de keuzes van de zomerbanden voor de consument beïnvloeden. Als het op winterbanden aankomt, kan de classificatie ook misleidend zijn. De nieuwe bandenlabels houden bijvoorbeeld gee…

Etikettering wordt niet gebruikt voor banden met studs, opnieuw gegoten banden, reservebanden, banden die zijn ontworpen voor gebruik in wedstrijden of banden die voor klassieke auto's zijn bedoeld.