Nokian tyres Hakkapeliitta in 2036

Op de 80e verjaardag van de winterband Nokian Tyres Hakkapeliitta van de firma Nokian Tyres hebben Heikki Liimatainen, doctor in de exacte wetenschappen en hoogleraar van het Transport Research Center Verne van de University of Technology van Tampere, Robert Hansson, directeur van het Vehicle Dynamics & Active Safety Centre van Volvo Car Corporation en Juha Pirhonen, vice-president R & D voor Nokian Tyres, hun visie gegeven over hoe de ontwikkeling van mobiliteit, autorijden en winterbanden eruit zullen zien in 2036 wanneer de Nokian Tyres Hakkapeliitta 100 jaar oud wordt.

Als we naar het rijgedrag over 20 jaar kijken, zien we revolutionaire, slimme verkeerstechnologie, zelfrijdende elektrische auto's en winterbanden gemaakt van biobased materialen. Hoewel slimme technologie wordt gebruikt in de interactie tussen de omgeving, auto's en banden, zijn de banden in 2036 nog steeds het enige contactpunt van de auto met het rijoppervlak. Dit maakt ze tot een essentieel onderdeel van de veiligheidsuitrusting van de auto.

In de toekomst zullen auto's worden verbonden met een groter verkeerssysteem om hen heen. De ontwikkeling van het "internet van de dingen" is zichtbaar in de interactie tussen auto's en verschillende systemen.

‒ Auto's kunnen communiceren met andere auto's, internet, clouddiensten of verkeerssystemen en gegevens in realtime verzamelen, doorgeven en analyseren, zegt Robert Hansson, directeur van het Vehicle Dynamics & Active Safety Center bij Volvo Car Corporation.

Robert Hansson, Volvo Car Corporation, directeur van het Vehicle Dynamics & Active Safety Center
"Auto's kunnen communiceren met andere auto's, internet, cloudservices en verkeerssystemen en in realtime gegevens verzamelen, doorgeven en analyseren."
Robert Hansson, Volvo Car Corporation, directeur van het Vehicle Dynamics & Active Safety Center

Volgens Juha Pirhonen, vice-president Research and Development bij Nokian Tyres, zal de sensortechnologie in toekomstige banden de bestuurder in staat stellen te anticiperen op veranderingen in het wegdek en de weersomstandigheden van 15 tot 20 kilometer verderop. In de praktijk kunnen de computersystemen van de auto deze gegevens sneller en complexer analyseren dan de bestuurder.

In 2036 zijn auto's met chauffeurs misschien een zeldzaam verschijnsel, omdat zelfrijdende auto's mensen van plaats naar plaats brengen. Een van de factoren die de overgang naar zelfrijdende auto's gecompliceerd maken, is het feit dat mensen meer op hun eigen rijstijl vertrouwen dan op een automatische besturing.

‒ Het weglaten van chauffeurs vereist een nieuwe manier van denken en investeringen in de ontwikkeling om de auto's voldoende betrouwbaar te maken, zegt doctor in de exacte wetenschappen, professor Heikki Liimatainen van het Transport Research Centre Verne van de University of Technology van Tampere. Hij heeft onderzoek gedaan naar rijvaardigheid en mobiliteit in de toekomst.

Hij is echter enigszins verrassend van mening dat een van de belangrijkste bijdragers aan de opkomst van zelfrijdend verkeer de verkeersveiligheid zal zijn.

‒ Inzicht in de bijdrage van menselijke factoren aan verkeersongevallen kan de ontwikkeling bevorderen die de bestuurder tot passagier maakt, vervolgt Liimatainen.

Heikki Liimatainen, doctor in de exacte wetenschappen en professor van het Transport Research Centre Verne van de University of Technology van Tampere.
"Inzicht in de bijdrage van menselijke factoren aan verkeersongevallen kan de ontwikkeling bevorderen die de bestuurder tot passagier maakt."
Heikki Liimatainen, Doctor in de exacte wetenschappen en professor van het Transport Research Centre Verne van de University of Technology van Tampere

Directeur Robert Hansson van Volvo Car Corporation deelt deze mening; op de lange termijn is hij van mening dat zelfrijdende auto's zullen bijdragen aan veiliger rijden. De auto's van de toekomst zullen zich nog meer bewust zijn van hun omgeving en de rij- en routekeuze optimaliseren met de veiligheid in gedachten.

Toekomstige auto's zijn hulpmiddelen voor mobiliteit

Van digitalisering wordt aangenomen dat het mobiliteitsdiensten ontwikkelt op manieren waarbij autobezit zal worden aangevuld met andere, alternatieve manieren om auto's te gebruiken. Volgens Heikki Liimatainen gaat de focus verschuiven naar het gebruik van een auto voor mobiliteit in plaats van het bezitten van een auto.

- Met verschillende mobiliteitsapps kunt u een auto aanschaffen wanneer u deze nodig heeft en de prijzen van de services vergelijken. Deze mobiliteitsdiensten zullen de norm worden zodra ze de kritische massa hebben bereikt, dat wil zeggen, dat een voldoende aantal consumenten ze heeft overgenomen, beschrijft Liimatainen.

- In stedelijke gebieden kunt u bijvoorbeeld zelfrijdende taxi's hebben die mensen van deur tot deur brengen. In de praktijk hebben deze geen chauffeurs nodig, gaat Robert Hansson van Volvo Car Corporation verder.

Automatisch sturen bevrijdt de bestuurder en de binnenhuisarchitect

Robert Hansson voorziet dat chauffeurs van Volvo's luxe voertuigen in de toekomst kunnen kiezen of ze willen genieten van de rijervaring die de auto zelf biedt of dat de auto zelf naar de bestemming rijdt.

- Automatische besturing betekent een paradigmaverschuiving in het ontwerp van het interieur van de auto. Hiermee kunnen mensen de reistijd gebruiken voor andere activiteiten, zoals streaming entertainment of gewoon ontspannen, legt Hansson uit.

De auto- en bandenindustrie willen de CO2-voetafdruk verkleinen.

Robert Hansson is van mening dat de ecologische voetafdruk van auto's in 2036 aanzienlijk zal zijn afgenomen, hoewel er nog enkele uitdagingen overblijven.

- Elektrische auto's zullen marktaandeel hebben gewonnen van verbrandingsmotoren, zelfs als deze laatste milieuvriendelijker zijn geworden dan ze op dit moment zijn. In een ideale situatie leidt rijden tot nul ongevallen en nulemissies, vat hij samen.

2036 markeert de honderdste verjaardag van de eerste winterband, de Nokian Tyres Hakkapeliitta. Welke soorten banden gebruiken we in de toekomst? Juha Pirhonen, vice-president Research and Development van Nokian Tyres, is van mening dat over twintig jaar duurzame ontwikkeling de standaard wordt voor de productie van banden, omdat deze al actief wordt gebruikt.

- Meer dan 80% van de CO2-voetafdruk van een band wordt gegenereerd tijdens het gebruik. We richten ons daarom vooral op het verlagen van de rolweerstand van onze banden om de CO2-voetafdruk te verkleinen. Een lage rolweerstand bespaart energie, waardoor het bereik van elektrische auto's bijvoorbeeld wordt vergroot.

- Nu al werken we actief aan het verminderen van de rolweerstand van banden, maar de popularisering van elektrische auto's vereist aanzienlijke ontwikkelingsinspanningen die gericht zijn op het verbeteren van hun bereik, vervolgt Pirhonen. 

Banden blijven de meest kritieke veiligheidscomponenten in auto's

Er wordt verwacht, dat klimaatverandering mildere temperaturen gaat brengen op het noordelijk halfrond en zelfs Finland is gewend aan het raken aan winters met weinig sneeuw en wisselende temperaturen. Volgens Juha Pirhonen van Nokian Tyres vereisen temperaturen die schommelen rond het vriespunt en grote verschillen tussen de dag- en nachttemperaturen een uitstekende ijsgrip en grip op nat wegdek van toekomstige winterbanden. Aan de andere kant waarderen bestuurders ook rijcomfort, zoals een goede handling en een laag geluidsniveau.

- In banden waarderen we veiligheidskenmerken, zoals remefficiëntie en grip, en functies die het brandstofverbruik en het geluid verminderen. Net als alle andere onderdelen die in onze auto's worden gebruikt, willen we dat onze banden aan zeer hoge ecologische vereisten voldoen, zegt Robert Hansson over de criteria die Volvo hanteert.

Hoe zullen onze winterbanden er over 20 jaar uitzien?

- In de toekomst kunnen we milieuvriendelijke banden hebben die gemaakt zijn met volledig biogebaseerde materialen en uitgerust zijn met sensortechnologie. Ze kunnen gegevens verzamelen die vervolgens kunnen worden gebruikt in genetwerkte, zelfrijdende of robotgestuurde auto's. Tegen 2036 leidt de compromisloze productontwikkeling ook tot substantiële innovaties op het gebied van de rolweerstand, zegt Juha Pirhonen, vice-president Research and Development voor Nokian Tyres.

- Banden zullen nog steeds een essentieel onderdeel zijn van de veiligheid van een auto, want zelfs met revolutionaire, intelligente technologie zijn de banden het enige contactpunt van de auto met de weg, herinnert Pirhonen ons.

Verdere informatie:

Heikki Liimatainen, Assistant Professor, D.Sc., Transport Research Centre Verne, Tampere University of Technology, tel. +358 408490320
[email protected]
, Member of the Finnish Climate Change Panel: https://www.ilmastopaneeli.fi/en/

Robert Hansson, Director Vehicle Dynamics & Active Safety, Volvo Car Corporation

Vice President, Research and Development Juha Pirhonen, Nokian Tyres, tel. +358 10 4017708
[email protected]

Transport Research Centre Verne 
http://www.tut.fi/verne/en/

Volvo Cars 
http://www.volvocars.com/

Concept 26 ‒ Introducing A new Symbol of automotive freedom 
https://www.volvocars.com/en-kw

Intellisafe autopilot 
https://www.ilmastopaneeli.fi/en/

Nokian Tyres Safer driving: 
www.nokiantyres.com/innovation/