Op vier klauwen

Verkeer is samenwerken. In de meeste gevallen stroomt het vloeiend door, maar soms is het langzaam en verstopt. Soms moet je je toevlucht nemen tot duwen met je ellebogen of cross-checking. Je racet en plaagt. Je hebt haast. Je bent moe. Het meest essentiële, meest kwetsbare element bij het rijden zit achter het stuurwiel – het menselijke element. De veiligheidsapparatuur van de auto biedt enige bescherming maar deze kan niet alle fouten corrigeren. Banden zijn een actief veiligheidskenmerk. Zij zijn de vier klauwen, de palmen van de handen van uw auto – de handen waaraan u uw leven toevertrouwt.

Risico’s in het verkeer

Verkeer betekent het transporteren van mensen, goederen en informatie van één plek naar een andere. Het speelveld is open. Het is een zich constant ontwikkelende puzzel en een plek, waar u nooit alleen kunt zijn.

De impact van banden op de veiligheid

Alle stuur-, rem- en acceleratiekrachten tussen een voertuig en de weg worden bemiddeld door de banden. De banden zijn de meest actieve veiligheidsapparatuur van uw auto – uw auto wordt op de weg gehouden en u behoudt de controle over uw auto door vier contactgebieden met de grootte van uw handpalm.

Studded of non-studded banden

Uw keuze van studded of non-studded winterbanden hangt af van uw behoeften. Beide alternatieven zijn slijtagebestendig en hebben sublieme rijkwaliteiten. Door het kennen van hun hun speciale karakteristieken kunt u het type band kiezen dat het beste overeenkomt met uw behoeften.

Hakkapeliitta Winterrijschool

Gedurende zijn historie heeft Nokian Tyres rijden in de winter veiliger en comfortabeler gemaakt. Maar excellente banden alleen zijn niet voldoende op winterse wegen; u dient ook uw kennis en vaardigheden up to date te hebben. Op deze site hebben we een alomvattend informatiepakket verzameld over rijden in de winter.

De gevaren van aquaplaning

Vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid is het belangrijk om banden te hebben met de juiste groefdiepte en eigenschappen die passen bij de weersomstandigheden. Wanneer er veel water op de weg is en de rijsnelheid een bepaalde limiet overschrijdt, dan duwt het loopvlakpatroon van de band het water niet langer van onder de band naar de zijkanten. Het gevoel tussen de band en de weg is dan verloren en ook de grip.

Flat Run band technology

Nokian FRT (Flat Run Technology) is een speciale bandconstructie voor autobanden. Het maakt het mogelijk om zelfs zonder bandendruk met een band met FRT te rijden. Sommige autoproducenten gebruiken deze soort banden alleen op hun auto om veilig naar de dealer te rijden na toevallige schade.