do november 14 12:54 2019 in categoriën Productreleases, Bedrijfsnieuws

Er bestaat een veelvoorkomend misverstand met betrekking tot elektrische auto's - in werkelijkheid gaan banden lang mee

Veel bestuurders geven de voorkeur aan all-season banden, zodat ze geen tweede set banden behoeven te kopen. U moet echter wel bedenken dat winterbanden in winterse omstandigheden superieure grip geven. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoeven bestuurders van elektrische voertuigen zich geen zorgen te maken over snelle slijtage van de banden. Banden van elektrische voertuigen zullen vaak langzamer slijten dan banden van auto’s met een  verbrandingsmotor.

Elektrische voertuigen hebben meestal een hoog vermogen en zijn zwaarder dan auto's met een verbrandingsmotor. Dit stelt specifieke eisen aan hun banden. Verkeersveiligheid is echter de belangrijkste factor. Bij het kopen van winterbanden voor een elektrisch voertuig, moet u uw keuze in de eerste plaats baseren op uw rijomstandigheden.

Bij de keuze van banden voor een hybride of elektrisch voertuig zijn de drie belangrijkste criteria doorgaans: veiligheid, een lage rolweerstand en een laag geluidsniveau. Een lagere rolweerstand vergroot het bereik van het voertuig. Elektrische voertuigen zijn stil, zodat een laag rolgeluid een kwestie van comfort is.

Bij het aanschaffen van banden moet de bestuurder ook beslissen of winterbanden of all-season banden de betere keuze zijn.

– Als u uw auto vaak in de winter gebruikt en op slecht onderhouden wegen rijdt, raad ik aan om een speciale set winterbanden en wielen te kopen. Dit is een investering in veiligheid die de moeite waard is. Het ontwerp van traditionele all-season banden is gunstig voor eigenschappen die in de zomer nodig zijn, waardoor ze zwak zijn op het gebied van wintergrip. All-seasonbanden zijn in de zomer echter ook geen partij voor echte zomerbanden, zegt Mikko Liukkula, Development Manager van Nokian Tyres.

De hele winter rijden kost minder dan 1 mm van de banden

Mikko Liukkula, Development Manager van Nokian Tyres, benadrukt dat een veelvoorkomend misverstand met betrekking tot banden van elektrische voertuigen niet waar is. Hoewel elektrische voertuigen veel vermogen en een hoog koppel hebben, stellen ze niet bijzonder veel eisen aan banden – in feite is het tegenovergestelde waar.

– Banden van een moderne elektrische auto zullen veel langzamer slijten dan banden van een auto met een traditionele verbrandingsmotor. Dit is te danken aan een goede tractiecontrole. De rijhulpsystemen verminderen het slippen door gebruik te maken van de snelle vermogensaanpassing van de elektromotor. Dit systeem is veel sneller dan in voertuigen met een verbrandingsmotor, waar het is gebaseerd op remmen en het beperken van het motortoerental, zegt Liukkula.

– Op mijn Tesla kostte het rijden van 12.000 kilometer afgelopen winter veel minder dan een millimeter van de winterbanden, licht hij toe.

Nokian Tyres maakt bij het testen van banden gebruik van verschillende elektrische voertuigen, waardoor het bedrijf over uitgebreide kennis beschikt over de toepasbaarheid van banden voor verschillende modellen auto’s. Bovendien worden de banden van het bedrijf bijvoorbeeld ook getest op elektrische taxi's.

– We kijken erg uit naar de voltooiing van ons nieuwe testcentrum in Spanje volgend jaar. We hebben al het grootste en beste wintertestgebied in de industrie en binnenkort zullen onze zomertestfaciliteiten beter zijn dan die van wie dan ook.

Een keer per winter de banden van positie wisselen (roteren) loont

Martin Dražík, productmanager van Nokian Tyres Europe, raadt ons aan om de bandenslijtage en de bandenspanning in de winter te controleren. Dit zal de levensduur van uw bandenset maximaliseren.

– Als uw auto geen vierwielaandrijving heeft, moet u de verschillen tussen de rijdende en de vrij draaiende banden in de gaten houden. Banden op de aandrijfas kunnen tot twee keer zo snel verslijten als banden op de vrijloopas. Een goede vuistregel is dat u de banden van positie moet wisselen wanneer het verschil in profieldiepte groter is dan twee millimeter. Eén keer per winter is meestal voldoende.

De producten van Nokian Tyres hebben een Driving Safety Indicator (DSI) die u kunt gebruiken om snel en eenvoudig de mate van het resterende loopvlak te controleren. De DSI-getallen geven de resterende profieldiepte aan. De getallen zullen één voor één verdwijnen als de band slijt. Als u een ander getal op de voor- en achteras ziet, moeten de banden van positie worden gewisseld.

Feit: Neem het volgende in acht bij het kiezen van winterbanden voor uw elektrische voertuig

  • Veiligheid: het belangrijkste is om rekening te houden met uw rijomgeving en in overeenstemming daarmee banden te kiezen.
  • Lage rolweerstand: hoe lager de rolweerstand, hoe beter het bereik.
  • Laag geluidsniveau: het kiezen van stille banden voor uw stille elektrische voertuig verbetert het rijcomfort.
  • Winterbanden of all-season banden: winterbanden bieden superieure grip in winterse omstandigheden.

Aanbevelingen voor winterbanden voor de meest voorkomende elektrische voertuigen
Video: remtest voor verschillende banden op een met ijs bedekte weg
Bandeninformatie over verschillende onderwerpen

Download de afbeeldingen

Voor meer informatie:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
[email protected]

Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
[email protected]