FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterWhatsappYouTube
Menu
vr februari 7 01:17 2020 in categoriën Productreleases, Bedrijfsnieuws

Onderzoek van Nokian Tyres: Europese automobilisten zijn bang voor te hard rijden en besneeuwde, gladde wegen

Bijna de helft van de Europese automobilisten is van mening dat het grootste risico van autorijden in de winter te hard rijden is. Op de tweede plaats noemden de meeste automobilisten besneeuwde, gladde wegen als gevaar. Op de vraag naar de mogelijkheden om de veiligheid in de winter te verbeteren, was het meest voorkomende antwoord het gebruik van gespecialiseerde winterbanden. Het onderzoek werd uitgevoerd in vijf landen: Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en Tsjechië.

Volgens het onderzoek van Nokian Tyres [1], hield de perceptie van het hoogste risico op de wegen in de winter meer verband met te hard rijden dan met slechte wegomstandigheden, veeleisende weersomstandigheden, slecht zicht vanwege atmosferische omstandigheden of het feit dat het in de winter veel eerder donkerder wordt dan in de andere seizoenen van het jaar.

Het gevaar in verband met een te hoge snelheid werd vooral benadrukt door Polen en Duitsers (respectievelijk 57% en 56% van de respondenten). Het was ook de belangrijkste risicofactor in de winterperiode voor Tsjechen (52%) en Italianen (43%). Alleen Franse automobilisten wezen erop dat besneeuwde, gladde wegen de belangrijkste risicofactor voor hen waren (45%), terwijl slechts 32% van de respondenten beweerde dat te hard rijden het gevaarlijkste gedrag op de weg was. In de andere onderzochte landen werden met ijs bedekte wegen genoemd als de op één na belangrijkste bedreiging (met uitzondering van Duitsland). Over het algemeen was de derde belangrijkste risicofactor die door Europese automobilisten werd aangewezen, te weinig afstand houden tot het voorliggende voertuig. Vermeldenswaardig is dat dit probleem vooral door de Duitsers werd opgemerkt (met maar liefst 50%, vergeleken met 25% tot 33% in de andere landen).

Gespecialiseerde winterbanden doen ertoe

Gemiddeld gaf slechts 29% van de respondenten het gebruik van versleten banden aan als een gevaar op de weg, wat resulteerde in een lage, achtste plaats onder de risicofactoren. Tegelijkertijd, wanneer werd gevraagd naar de mogelijkheden om de veiligheid in de winter te verbeteren, gaven automobilisten meestal het gebruik van gespecialiseerde winterbanden aan (bijna 2/3; met bijna 80% in Italië). De op één na beste manier om de veiligheid te verbeteren was het controleren van de profieldiepte van de band, terwijl de derde belangrijkste stap was om de conditie van het remsysteem van de auto op peil te houden.

Het onderzoek laat een enigszins tegenstrijdig resultaat. Enerzijds beschouwen de respondenten het gebruik van versleten banden niet als een grote risicofactor in de winter. Anderzijds zien ze mogelijkheden tot het verbeteren van de verkeersveiligheid door het gebruik van gespecialiseerde winterbanden en het behoud van voldoende profieldiepte.

“Banden zijn de enige contactpunten van de auto met de weg en hun toestand is van cruciaal belang als het gaat om verkeersveiligheid, zoals remmen op besneeuwde wegen of het plotseling van rijstrook veranderen op met sneeuwbrij bedekt asfalt. Het gebruik van versleten banden verlengt de remafstand van de auto en maakt deze moeilijker te besturen, vooral onder gladde omstandigheden. Bovendien zijn de banden niet in staat om de sneeuw en sneeuwbrij eronder te verwijderen en dat zorgt ervoor dat het gevoel voor de weg verdwijnt,” zegt Martin Dražík, Productmanager van Nokian Tyres Europe.

Vermeldenswaardig is dat weinig automobilisten de noodzaak inzien om sneeuwkettingen te gebruiken op winterse wegen. Slechts 14% van de Europese automobilisten gaf aan dat sneeuwkettingen een factor zijn die de veiligheid verhoogt. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat ze alleen nodig zijn op echt steile hellingen, bijvoorbeeld in de bergen. Dit verklaart grotendeels waarom deze uitrusting belangrijk is voor bijna een kwart van de Fransen en een iets lager percentage Italianen.

Wanneer moet u banden verwisselen?

Nokian Tyres is een wereldbekende producent van premium winterbanden, die  meer dan 80 jaar geleden 's werelds eerste winterbanden heeft uitgevonden. Er is veel verwarring over wanneer het daadwerkelijk nodig is om nieuwe winterbanden te kopen. De wettelijke minimum profieldiepte voor winterbanden is in de meeste Europese landen 3 mm.

Alle winterbanden van Nokian Tyres hebben de gepatentedeerde Driving Safety Indicator (DSI) en het sneeuwvloksymbool (Winter Safety Indicator) die snel en gemakkelijk laten zien hoe versleten uw banden zijn. De getallen op het loopvlak geven de resterende profieldiepte aan. Het sneeuwvloksymbool blijft zichtbaar tot de groefdiepte vier millimeter is, wat de vereiste groefdiepte is voor veilig rijden in de winter. Zodra het sneeuwvloksymbool is verdwenen, moet de automobilist nieuwe winterbanden kopen om een passend veiligheidsniveau te waarborgen.

Download de afbeeldingen

Voor meer informatie:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
zuzana.seidl@nokiantyres.com

 

[1] De gegevens zijn gebaseerd op een online-enquete van Nokian Tyres, die van december 2018 tot januari 2019 is uitgevoerd door het onderzoeksbureau YouGov. Het onderzoek naar winterbanden werd uitgevoerd in vijf landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en Tsjechië) met een steekproefk van 500 tot meer dan 2.000 respondenten uit elk land.