De eerste winterband ter wereld
Negentig jaar geleden ontwierpen we een product met één enkel doel: de reis in moeilijke omstandigheden veiliger maken. De eerste winterband was geboren. Sinds die dag hebben we bij Nokian Tyres onze Poolster gevolgd en veiligheid steeds opnieuw uitgevonden.

De 90e winter van veilig rijden in de winter
Een ruw profiel voor grip en tractie, open genoeg om zichzelf van sneeuw te ontdoen - Het revolutionaire idee van een winterband werd geboren uit een glad probleem. Voorheen waren er geen banden die geschikt waren voor autorijden in de winter. Alle banden hadden een glad oppervlak en moesten worden voorzien van sneeuwkettingen.

De volgende 90 jaar - Veiligheid steeds opnieuw uitvinden
Nieuwe baanbrekende sprongen en veel meer van 's werelds eerste innovaties zijn geïntroduceerd sinds de winterband. na 90 jaar vieren we in 2024 het opnieuw uitvinden van veiligheid met twee nieuwe, 's werelds eerste mijlpalen: de conceptband op houtbasis en de CO2-vrije bandenfabriek.
90 jaar voortdurend opnieuw uitvinden voor veiligheid
De eerste winterband ter wereld
Nokian Tyres vond in 1934 de winterband uit om de strenge Finse winter te trotseren. De eerste in zijn soort werd Kelirengas, weerband, genoemd en was voornamelijk ontworpen voor vrachtwagens, de meest voorkomende auto's in Finland in die tijd.
De eerste winterband werd de eerste band met profielpatroon omdat het hele concept van het nieuwe type band was gebaseerd op een profielpatroon met uitstekende tractie. Het profielpatroon van de Kelirengas bleek succesvol, want het bleef ongeveer twintig jaar hetzelfde. Zoals de vroege reclame vermeldde, "remmen is effectiever en zijwaarts glijden in bochten en bochten is volledig geëlimineerd".
De eerste Hakkapeliitta winterband
Hakkapeliitta, de nu legendarische, wereldberoemde naam in winterbanden van Nokian Tyres werd gelanceerd in 1936. Twee jaar nadat het bedrijf 's werelds eerste winterband introduceerde, werd deze nieuwe band ontworpen voor het snel groeiende aantal personenauto's dat de wegen in Finland overnam.
De eerste Hakkapeliitta was uitgerust met een dun dwars loopvlak en verschillende gripranden. Het profielpatroon was een volledig nieuw ontwerp, omdat de groeven volledig dwars waren en voor een tandachtige grip en contact met de zachte sneeuw en modder zorgden.
De zuignappen op het loopvlak van de Hakkapeliitta zorgen voor een goede grip op de weg.
De zuignappen op het loopvlakpatroon, die uitglijden in de ijzige groeven voorkomen, was een typisch kenmerk van de Hakkapeliittas.
De sneeuwwegkampioen was geboren.
Pionier in noppenbanden
Nokian Tyres nam het initiatief in het gebruik van noppen in winterbanden. De Kometa noppen werden ontwikkeld in samenwerking met Kovametalli en kwamen al in 1957 op de markt. In 1961 werd de Haka-Hakkapeliitta winterband omgebouwd tot een nieuw type, Kometa-Hakkapeliitta, met gaten voor spijkers.
1964 zag de lancering van de eerste band ter wereld ontworpen voor noppen vanaf het begin, simpelweg Hakkapeliitta genoemd.
Wereldfaam van de Hakkapeliiitta winterbanden begon in 1963 toen de winnaars van de Rally van Monte Carlo de 1e plaats behaalden met de noppenbanden van Nokian Tyres.
De eerste radiaal winterband ter wereld
De eerste radiale winterband ter wereld
In 1971 introduceerde Nokian Tyres de eerste radiale winterband, de Hakkapeliitta Radial 06. De vraag naar de nieuwe band overtrof de verwachtingen. De vraag naar de nieuwe introductie overtrof alle verwachtingen. De rijeigenschappen van nieuwe auto's gaven de voorkeur aan de radiaalband, die het best tot zijn recht kwam bij iets hogere snelheden.
De Hakkapeliitta NR 08 uit 1977 was de eerste winterband met stalen gordel. Tubeless banden waren ook in opkomst, want er werd een tubeless radiaalband voor vrachtwagens aangeboden.
Een geheel nieuw gebied, speciale banden voor bosbouwmachines, vormde ook de kern van de R&D-activiteiten van het bedrijf.
Het eerste testcentrum voor winterbanden
Innoveren, prototypen, testen met alle scenario's onder alle omstandigheden, perfectioneren, opnieuw uitvinden - en herhalen.
Zoals de ingenieurs van Nokian Tyres zeggen: iedereen kan een band maken die stopt op een rechte weg, maar niet iedereen kan een band maken die ook moeiteloos en logisch onder controle te houden is in split-seconde situaties, laat staan op gladde winterse wegen.
In 1986 was het tijd om een professionele faciliteit op te richten die zich richtte op het testen van winterbanden. Het eigen testcentrum van Nokian Tyres in Ivalo, Fins Lapland ten noorden van de poolcirkel, is s werelds eerste, meest noordelijke en grootste testterrein voor winterbanden tot op de dag van vandaag.
Testen onder de echte, veeleisende omstandigheden is een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van een veilige band en vormt de kern van R&D van Nokian Tyres. Bandprototypes op en over hun griplimieten testen is noodzakelijk om betrouwbare en veilige prestaties te ontwikkelen onder wisselende en snel veranderende omstandigheden. Als de band is geperfectioneerd om zich onder extreme omstandigheden en situaties op een voorspelbare en evenwichtige manier te gedragen, is het voor de alledaagse bestuurder gemakkelijk en comfortabel om op gladde wegen de controle te houden, ongeacht hoeveel rijervaring iemand heeft.
Zelfs de kleinste verandering in het ontwerp van het loopvlakpatroon, de chemie van de bandensamenstelling of een verandering in een van de meer dan 100 componenten van een moderne band heeft invloed op hoe het eindproduct zal presteren en zich zal gedragen onder de auto. Het is de professionele test van een band die de verschillende prototypen echt uit elkaar kan houden.
In 1995 Nokian Tyres was de eerste ter wereld die banden begon te testen in smeltwater.Naarmate de rijomstandigheden in de noordelijke winter steeds gevarieerder werden, werd het noodzakelijk om ook op zachtere winterse omstandigheden voor veiligheid te zorgen en niet alleen op ijzige en vaste sneeuwoppervlakken. Smeltsneeuw is de gevaarlijkste vorm van sneeuw en kan leiden tot ongecontroleerd slushen.
Het pionierswerk van het bedrijf op het gebied van slushtests en de ontwikkeling van innovaties tegen slushplaning creëerde een ongeëvenaard inzicht en de basis om later uit te breiden en te groeien naar nieuwe, minder arctische winterbandenmarkten en nieuwe bandencategorieën met veiligheidsfuncties die zijn geoptimaliseerd en op maat gemaakt voor incidentele sneeuw, smeltsneeuw en natte wegoppervlakken.
De eerste milieugecertificeerde bandenfabrikant
In 1995 werd Nokian Tyres de eerste bandenfabrikant ter wereld met een milieubeheersysteemcertificaat.
Hetzelfde jaar in 1995 introduceerde Nokian Tyres een baanbrekende innovatie om de impact van zijn spijkerbanden op het milieu te verminderen. Met het Eco Stud concept was het mogelijk om de twee tegenovergestelde veiligheidsvoordelen te bereiken. De technologie maakte maximale grip met spijkers mogelijk en verzachtte tegelijkertijd de impact van de spijkers voor minimale wegslijtage.
Het Eco Stud concept is nog steeds een van de kerntechnologieën die wordt gebruikt in de Nokian Tyres Hakkapeliiitta noppenbanden en is nu aan zijn 10e generatie toe. Jarenlange voortdurende ontwikkeling van deze technologie in combinatie met nieuwe innovaties en innovatiecombinaties heeft ervoor gezorgd dat de wegslijtage-impact van de spijkerbanden van het bedrijf ruim onder de steeds strenger wordende voorschriften voor wegslijtage blijft. En toch de grip van de banden, die nodig is in veeleisende winterse rijomstandigheden, voortdurend te verbeteren.
Uitvinden van een nieuwe all weather bandencategorie
In 1999 introduceerde Nokian Tyres een compleet nieuwe bandenoplossing voor bestuurders die het hele jaar door willen rijden. Zoals gebruikelijk in de meeste delen van Noord-Amerika gebruiken bestuurders het hele jaar door slechts één set banden. Deze gecategoriseerde all season-banden richten zich op prestaties en veiligheidsfuncties die ontworpen zijn voor zomerse omstandigheden met regen, net zoals de speciale zomerbanden in Europa. Dit negeert de behoeften van bestuurders in gebieden met meer weersvariatie gedurende het jaar.
Nokian Tyres
Nokian Tyres wilde een oplossing bieden aan deze bestuurders en die revolutionaire oplossing werd bekend als de all weather band, een compleet nieuwe bandencategorie. In tegenstelling tot de all season banden was de all weather bandde eerste keer dat er echt een band werd ontworpen die het hele jaar door veilig gebruikt kan worden in koude en besneeuwde omstandigheden.
De nieuwe band veranderde de verwachtingen van de bestuurder voor banden die het hele jaar door in deze meer winterse gebieden gebruikt kunnen worden. In tegenstelling tot all season-banden zijn all weather-banden officieel goedgekeurd en gecertificeerd voor gebruik in de winter met het symbool van de berg sneeuwvlok met drie pieken om te presteren in alle weersomstandigheden.
Nokian Tyres all weather-banden werden een succes en het aanbod van het bedrijf is in de loop der jaren uitgebreid naar banden voor personenauto's, SUV-banden, banden voor bestelwagens en pick-up trucks. Op dit moment is de all weather bandenlijn van Nokian Tyres aan zijn zesde generatie toe. Het is de belangrijkste veiligheidsuitrusting geworden voor talloze Noord-Amerikaanse bestuurders, die in families van generatie op generatie wordt aanbevolen
De eerste die stopt met het gebruik van kankerverwekkende oliën
In 2005 werd Nokian Tyres de eerste bandenfabrikant ter wereld die stopte met het gebruik van kankerverwekkende, sterk aromatische oliën in zijn rubbermengsels. Deze beslissing werd in het bedrijf genomen enkele jaren voordat wettelijke vereisten veranderingen in de bandenindustrie afdwongen.
De eerste radiale bosbouwband ter wereld voor CTL
In 2006 introduceerde Nokian Tyres 's werelds eerste radiaalband voor de bosbouw voor CTL-bosbouwmachines (cut-to-length).
S Werelds eerste winterband voor vrachtwagens
In 2007 was het tijd om de legendarische knowhow van het bedrijf op het gebied van winterbanden aan een nieuwe groep bestuurders te introduceren. De legendarische Hakkapeliitta winterband werd gelanceerd voor zwaar professioneel gebruik en het werd de eerste winterband ontworpen voor vrachtwagens.
Leider in ijsgrip: Guinness Wereldrecord
In 2011 behaalde Nokian Tyres het Guinness World Record voor de snelste grip op ijs met de nieuwste generatie Hakkapeliitta banden met spikes. Het snelheidsrecord werd gereden door de meest ervaren professionele testrijder van het bedrijf in extreme winterse omstandigheden waar geen gewone bestuurder ooit mee te maken zou krijgen. Als de band in deze test kon presteren, kan hij elke uitdaging in het echte leven aan.
De nieuwe Hakkapeliitta band onderging rigoureuze tests gedurende de vier jaar die nodig was om de verbeterde nieuwe generatie te ontwikkelen. Het wereldrecord was de laatste en meest ultieme test voor de nieuwe band voordat hij op de markt kwam en er miljoenen op reden. Een ruwe en ongelijkmatige natuurlijke ijsondergrond in combinatie met een ondenkbare snelheid voor het rijden in de winter, die de ontworpen snelheidsclassificatie van de band overschreed, maakte de uitdaging buitengewoon.
Elk aspect van de nieuwe band moest beter zijn dan ooit tevoren om het record te kunnen vestigen: meer grip, meer structurele stevigheid, eenvoudiger te controleren op de limiet van de grip en wanneer de grip wordt overschreden. Veel dingen moesten goed gaan en dat deden ze. Het Guinness World Record for Fastest on Ice blijft de getuigenis van het bedrijf voor wat het echt betekent om veilige banden te maken en ermee te rijden onder de meest veeleisende omstandigheden.
In 2012 heeft Nokian het wereldrecord gereden.
In 2012 vestigde Nokian Tyres nog een record, maar deze keer ging het om pionieren om je voor te bereiden op de toekomstige transitie in mobiliteit. Het wereldrecord Snelste op ijs met een EV was een bandentest bij uitstek voor het nieuwe tijdperk van elektrische auto's. Het werk was begonnen om banden te ontwikkelen die geschikt zijn voor de zwaardere EV's met een hoog torsievermogen. Vandaag de dag zijn de producten van Nokian Tyres ontwikkeld en getest op naadloze veiligheid en compatibiliteit, ongeacht de aandrijflijn van het voertuig.