De elektrische hypercar Toroidion gaat door met baantesten en ontwikkelingswerkzaamheden met Nokian Tyres

In september 2015 heeft de Toroidion 1MW Concept car de nieuwe elektrische aandrijflijn gedemonstreerd tijdens het Nokian Tyres snelle baanevenement in Nokia in Finland. Na zijn eerdere introductie op de beurs Top Marques Monaco heeft de Toroidion 1MW Concept de wereld verrast met zijn technologie en prestaties.

Momenteel is de revolutionaire Toroidion hypercar uitgerust met Nokian Ultra High Performance banden van de Nokian zLine (maat 295/30 R19) voor coole prestaties bij snel rijden. Het uitdagende R&D werk en testen gaat door.

- In de toekomst gaan we onze UHP banden nog verder ontwikkelen om de extreem grote kracht van de Toroidion tegelijkertijd te koppelen aan maximale grip- en handlingeigenschappen, vertelt het Hoofd van de afdeling ontwikkeling Jarno Röytiö van Nokian Tyres.

Uitgebreide kennis en know-how

De media waren aanwezig bij het baanevenement en ze waren in enthousiaste afwachting om de hypercar in actie te zien. Pasi Pennanen, CEO van Toroidion Ltd. klom erin, sloot de deur, greep het stuurwiel en liet de teugels van de elektrische aandrijflijn los op de Nokian Tyres baan. De menigte was verbaasd door de kracht, acceleratie en handling.

- Dankzij de uitgebreide kennis van Nokian Tyres over rijden onder speciale omstandigheden, bijvoorbeeld op ijs bij meer dan 300 km/h, behield onze 1MW hypercar een uitstekende tractie en grip op de baan, aldus Pasi Pennanen.

State-of-the-art expertise uit Finland

De in Finland gebouwde Toroidion 1MW Concept car is ‘s werelds krachtigste elektrische voertuig met een unieke gepatenteerde aandrijflijn die overal voor een revolutie in elektrische voertuigen kan zorgen. Het exclusieve kenmerk van de Toroidion is dat de aandrijflijn in elke willekeurige omvang kan worden gebouwd: van superauto’s tot personenauto’s, vrachtauto’s of motorfietsen.

De outputkracht van de hypercar is een verbijsterende één megawatt of 1.341 pk. De body van de sportieve Toroidion is gemaakt van koolstofvezels en de auto heeft een vierwielaandrijving met vier elektrische motoren. Voorin bevinden zich twee motoren van elk 200 kW en achterin bevinden zich twee motoren van elk 300 kW. De aandrijfassen lopen recht in de motoren, zonder versnellingen. De batterij loopt over de hele lengte van de wagen. Er is ook 3D printtechnologie gebruikt in de ontwikkeling; de spiegels en de deurgrepen in het interieur zijn bijvoorbeeld in 3D geprint.

Lees voor meer informatie: www.toroidion.com/