“We bevelen studded banden aan voor onervaren automobilisten”

Teppo Huovila is Nokian Tyres' Vice President, Kwaliteit. Hij managet de kwaliteitscontrole en ontwikkeling van de producten en operations van de Group.

Zijn non-studded winterbanden al net zo goed als studded banden?
“Non-studded winterbanden hebben een snelle ontwikkeling doorgemaakt in de afgelopen paar jaar. De inspanningen van de autoproducenten om veiligheidskenmerken te ontwikkelen, dragen ook bij aan de prestaties van non-studded winterbanden. De ontwikkeling van het antiblokkeerremsysteem (ABS) en de elektronische stabiliteitscontrole (ESP) betekenen, dat nieuwe auto’s makkelijker hanteerbaar zijn op gladde oppervlakken dan oudere auto’s. Studded banden zijn echter ook verbeterd en in alle omstandigheden, met name nat ijs, zijn non-studded winterbanden echter nog steeds geen alternatief voor studded banden.”

Voor wie zijn non-studded winterbanden geschikt?
“Non-studded winterbanden zijn een erg goede keus als u een nieuwe auto hebt die uitgerust is met veiligheidskenmerken, u voornamelijk in de meer stabiele winteromstandigheden van het noorden rijdt en een ervaren automobilist bent. Studded banden zijn gewoonlijk beter geschikt voor wisselvallig winterweer, aangezien zij meer ruimte bieden voor fouten in de meest gladde omstandigheden die voorkomen bij temperaturen rond het vriespunt. Non-studded winterbanden zijn geen goede keus als u een jonge automobilist bent in uw eerste of zelfs tweede winter dat u rijdt.”

"We bevelen studded banden aan voor onervaren automobilisten."
Teppo Huovila, Kwaliteit, Vice President, Nokian Tyres plc

Zijn er ook verschillen tussen non-studded winterbanden?
“Er zijn verschillen tussen non-studded winterbanden en met name tussen verschillende types non-studded winterbanden. Net als veel andere bedrijven produceren we volledig verschillende non-studded winterbanden voor de mildere omstandigheden van Midden-Europa. Deze moeten in aanmerking genomen worden bij het kopen van banden voor de noordelijke omstandigheden van Duitsland of online, bijvoorbeeld.”

Dus het belang van de rijstijl verdwijnt niet?
“Studies tonen helaas aan, dat wij Finnen ons minder aanpassen aan veranderingen in wegomstandigheden dan bijvoorbeeld Zweden. We hebben een meer agressieve rijstijl en we passen onze snelheid niet op natuurlijke wijze aan de weersveranderingen aan. Droog asfalt geeft negen keer meer grip dan ijs en dit wordt niet serieus genoeg genomen.”