De gevaren van aquaplaning

Bij het rijden op een droge weg in de zomer hoeft een automobilist nauwelijks aan zijn banden te denken. Wanneer er echter een onweer losbarst of wanneer een aanhoudende zomerregen de groeven in de weg vult, is dat echter iets heel anders. Het gevaar van aquaplaning kan bij het sturen worden gevoeld: het is moeilijk om de auto onder controle te houden, met name als de banden in slechte conditie of versleten zijn. De beste manier om aquaplaning te voorkomen, is om gebruik te maken van nieuwe banden. Zelfs nieuwe banden elimineren het risico van aquaplaning niet volledig, maar het is mogelijk om de auto onder controle te houden zolang u de rijsnelheid aan de omstandigheden aanpast.

Verloren gevoel

Vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid is het belangrijk om banden te hebben met de juiste groefdiepte en eigenschappen die passen bij de weersomstandigheden. Wanneer er veel water op de weg is en de rijsnelheid een bepaalde limiet overschrijdt, dan duwt het loopvlakpatroon van de band het water niet langer van onder de band naar de zijkanten. Het gevoel tussen de band en de weg is dan verloren en ook de grip.

Wanneer er minder dan vier milimeter loopvlak in de banden is, verslechteren de natte grip en de aquaplaningeigenschappen van de banden in hoge mate; met name het risico van aquaplaning wordt veel groter. Verder wordt de remafsand langer en de auto slipt makkelijker. 

Tests uitgevoerd door Nokian Tyres laten zien dat met een versleten band (een loopvlak van minder dan 1,6 mm en ongeveer 5 mm van water op de weg) aquaplaning optreedt bij rijden in een bocht bij een snelheid van 76 km/h, terwijl de aquaplaningssnelheid voor nieuwe banden 96 km/h is.

Verloren contactgebied

Wanneer de rijsnelheid groter wordt en de banden slijten, wordt het contactgebied tussen de band en de weg dramatisch veel kleiner. De tabel laat de maat zien van het contactgebied van een zomerband met verschillende groefdieptes, met een waterdikte van drie milimeter en rijsnelheid van 75 km/h. Het contactgebied van een voertuig met versleten banden, een loopvlak van 1,6 mm, is slechts 16 procent in vergelijking met een stationair voertuig.