Een brij kan een automobilist makkelijk in een passagier veranderen

Matti Morri, Technical Customer Service Manager, gebruikt tientallen jaren ervaring voor het beantwoorden van de technische vragen over banden die worden gesteld door de klanten van Nokian Tyres. Hij is er ook verantwoordelijk voor om te zorgen, dat de meest recente informatie over bandeneigenschappen en de ontwikkelingswerkzaamheden zowel de dealers als de importeurs bereiken.

"Een brij kan een automobilist makkelijk in een passagier veranderen."
Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian Tyres plc

Nokian Tyres heeft unieke voorzieningen voor het uitvoeren van brijplaningtests. Wat is het voordeel hiervan?
“Zo ver ik weet, heeft geen een andere bandenproducent een plek voor het testen van brijplaning in een gecontroleerde testomgeving op de manier waarop wij dat kunnen. Iedere winter stapelen we een berg sneeuw op onze testbaan en wanneer de lentezon de sneeuw in brij begint te smelten, voeren we omvangrijke tests uit. Hoewel hydroplaning gevaarlijk is, is brijplaning nog gevaarlijker. De combinatie van smeltende sneeuw, een laag water op het wegoppervlak en mogelijk ijs, kunnen de situatie zelfs voor een ervaren automobilist moeilijk maken. Hoewel we de pioniers van de branche zijn, ontdekken zelfs wij iedere lente wel wat nieuws.”

Is de superieure kwaliteit van nieuwe banden benadrukt in moeilijke omstandigheden?
“Onze klanten die op onze testbaan hebben gereden, zijn verbaasd door het verschil tussen banden met een loopvlakdiepte van 4 mm en splinternieuwe banden. Helaas hebben weinig mensen de gelegenheid om zelf onder veilige omstandigheden te ervaren hoe snel water of brij op de weg een automobilist in een passagier kunnen veranderen.”

"Wanneer hydroplaning en brijplaning optreden, zweet ook de meest ervaren automobilist peentjes."
Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian Tyres plc

Wat kunt u doen als hydroplaning of brijplaning optreedt?
"Factoren die het vóórkomen van hydroplaning beinvloeden die weer beinvloed kunnen worden door de automobilist, zijn de loopvlakdiepte van de band, de bandendruk en de snelheid. Als er ondanks alles toch planing optreedt, is het eerste wat u moet doen, het verminderen van de snelheid en proberen om weer grip op de weg te krijgen. Alleen dan wordt het mogelijk om te sturen. Ik kan niet begrijpen waarom mensen aandringen op rijden in de groeven in de weg zelfs wanneer het regent, aangezien dat de eerste plek is, waar water zich begint te verzamelen.”