wo mei 9 06:19 2018 in categoriën Productreleases, Bedrijfsnieuws

Betere veiligheid en gemoedsrust - Maximaliseer de levensduur van uw banden door hun conditie in de gaten te houden

Onderzoek toont aan dat aquaplaning bij rijden met versleten banden kan beginnen bij snelheden die duidelijk langzamer zijn dan normale snelheden op de weg. Bestuurders moeten de conditie en de bandenspanning van hun banden regelmatig controleren, en niet alleen tijdens het seizoen waarin banden worden verwisseld. Veilige zomerbanden moeten een minimale profieldiepte van vier millimeter hebben en mogen niet ouder zijn dan zes jaar.

Betere veiligheid en gemoedsrust - Maximaliseer de levensduur van uw banden door hun conditie in de gaten te houden

- Slechte banden zijn een van de belangrijkste verkeersveiligheidsrisico's in het zomerverkeer. De grip op versleten banden verdwijnt bij nat weer, wat de veiligheid vooral onder extreme omstandigheden in gevaar brengt, zegt Matti Morri, Technical Customer Service Manager voor Nokian Tyres.

In recente tests uitgevoerd door Tekniikan Maailma (5/2018), kregen versleten banden al te maken met aquaplaning bij snelheden zo laag als 75 km / h. De beste nieuwe band in de test begon pas met aquaplaning bij 88 km / h.

- De testbanden waarvan werd vastgesteld dat ze gevaarlijk zijn, waren niettemin volledig legaal, dat wil zeggen ze hadden een profieldiepte van meer dan 1,6 mm. De bestuurder is volledig verantwoordelijk voor het bewaken van bandenslijtage. Naast de profieldiepte moet u de band ook controleren op scheurtjes en regelmatig controleren of de bandenspanning correct is. Naarmate de band ouder wordt, zullen ook de eigenschappen ervan verzwakken. Houd er dus rekening mee dat de maximale levensduur zes seizoenen is. Voor de tweede auto van het gezin en andere auto's die minder vaak worden gebruikt, moet u ervoor zorgen dat de totale leeftijd van de band minder dan 10 jaar is. Dit is eenvoudig te controleren aan de zijkant van de band waar het fabricagejaar van de band te vinden is, zegt Morri.

Maximaliseer de levensduur door de banden van voor naar achter om te wisselen

Om de veiligheid te maximaliseren en geld te besparen, moet u ervoor zorgen dat de band niet abnormaal verslijt. Een band die alleen op de binnenste of buitenste schouder verslijt, is een symptoom van iets dat fout is. Het is vaak een teken van te lage bandenspanning, onjuiste uitlijning of versleten schokdempers.

- Abnormale slijtage heeft een directe invloed op de handling. Tenzij u op tijd in actie komt, kan de slijtage zelfs het lichaam van de band bereiken en hem volledig vernietigen. U zou bijvoorbeeld moeten onthouden om uw bandenspanning eens in de drie weken te controleren. Wanneer u op langere ritten gaat of zware vrachten vervoert, moet u de bandenspanning verhogen in verhouding tot de belasting, zegt Morri.

Veel bestuurders vragen zich af waarom twee banden in een set vaak veel meer versleten zijn dan het andere paar. Volgens Morri zullen de aandrijvende banden altijd twee keer zo snel verslijten als de vrij rollende banden. Daarom moet u uw banden om de 8000 kilometer van voor naar achter omwisselen of wanneer het verschil tussen de profieldiepte voor en achter groter is dan 2 mm.

- Door hun banden te draaien, kunnen bestuurders hun levensduur, de veiligheid van zichzelf en anderen op de weg maximaliseren en geld besparen. Roteren verlengt de levensduur van de bandenset aanzienlijk. Bandenslijtage wordt ook sterk beïnvloed door het voertuig in kwestie en de rijstijl en activiteit van de bestuurder. U kunt geld besparen door te kiezen voor banden van hoge kwaliteit die passen bij uw voertuig en rijgedrag, zegt Morri ter afsluiting.

Zijn uw zomerbanden in orde? Houd het volgende in de gaten, terwijl het seizoen vordert:

  • Controleer de profieldiepte. De minimale veilige profieldiepte is 4 millimeter; minder dan dat en het risico van aquaplaning zal aanzienlijk toenemen. De zomerbanden van Nokian Tyres maken het eenvoudig om de profieldiepte te controleren met de gepatenteerde Driving Safety Indicator (DSI) ie de resterende profieldiepte in cijfers weergeeft.
  • Controleer de zijwanden en het loopvlak van de banden. U moet de oppervlakken visueel controleren op scheuren, sneden, lekke banden of abnormale uitstulpingen, omdat deze de duurzaamheid van de band kunnen beïnvloeden.
  • Controleer de hoofdgroeven. Grote stenen die in de hoofdgroeven vastzitten, zullen tijdens het rijden dieper in de band doordringen en kunnen schade aan de band veroorzaken. U kunt bijvoorbeeld een schroevendraaier gebruiken om de stenen te verwijderen.
  • Controleer het slijtagepatroon van uw banden. Banden die ongelijk of abnormaal snel slijten, kunnen een symptoom zijn van problemen met de wieluitlijning van de auto. Naast de veiligheid hebben abnormaal versleten banden ook invloed op het rijcomfort, dus u moet de uitlijning van de auto laten controleren.
  • Controleer of alle banden gelijkmatig zijn versleten. Wissel de banden om om ze zo gelijkmatig mogelijk te laten slijten. Dit zal de wegligging van de auto verbeteren. Over het algemeen zullen de banden op de aandrijfwielen sneller verslijten dan vrij rollende banden. Als de banden gelijkmatig zijn versleten, moet u ze ongeveer elke 000 kilometer van de vooras naar de achterkant omwisselen. Als twee banden veel beter zijn dan de andere, moet u ze om veiligheidsredenen op de achteras plaatsen.
  • Controleer de leeftijd van uw banden. De gebruiksduuraanbeveling voor actief gebruikte banden is 6 jaar en de maximale aanbeveling voor de totale levensduur is 10 jaar. De zijwand van de band heeft een viercijferige productietijdcode, waarbij de eerste twee cijfers de productie-week aangeven en de laatste twee het jaar. Als de code 1717 is, bijvoorbeeld, is de band geproduceerd in week 17 van 2017.
  • Controleer de bandenspanning van uw banden. Controleer de bandendruk om de drie weken, omdat correct opgepompte banden het rijgedrag van de auto verbeteren en de remafstand verminderen. Niet genoeg opgepompte banden zijn ook duurder, omdat rijden met te weinig opgepompte banden de structuur van de band extra belast en resulteert in een aanzienlijk hoger brandstofverbruik. Zie onze video oor tips over het controleren van de bandenspanning.


Extra tips voor zomerbandmonteurs

Meer informatie:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Michalová, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, zuzana.michalova@nokiantyres.com