do december 2 09:33 2021 in categoriën Productreleases, Bedrijfsnieuws

De strategie van Nokian Tyres in Midden-Europa - All-season banden zorgen voor groei in de regio

Nokian Tyres is er al in geslaagd om zijn marktaandeel in Midden-Europa te vergroten. Op Capital Markets Day in september bevestigde het bedrijf de doelstelling voor de middellange termijn (3-5 jaar) om kansen met een hoge toegevoegde waarde in Midden-Europa te benutten en te versnellen, en om de totale activiteiten met 50% te laten groeien. Uitgedrukt in banden betekent dit een groei van ongeveer zes naar negen miljoen verkochte banden per jaar.

“Ondanks de ongebruikelijke omstandigheden die covid-19 met zich bracht, heeft ons team geweldig werk geleverd en is het marktaandeel aanzienlijk gestegen. We liggen volledig op schema om de algemene groeidoelstelling van 50% te bereiken”, zegt Bahri Kurter, Executive Vice President voor Midden-Europa.

Wat stimuleert onze groei in Midden-Europa?

De veranderingen in de bandensector worden veroorzaakt door twee grote consumententrends: gemak en duurzaamheid. In de praktijk betekent dit een grotere vraag naar all-season banden, grotere velgmaten, groei van autoleasing, elektrische voertuigen die algemeen gangbaar worden en de toenemende effecten van online.

“We zijn ons productportfolio al aan het uitbreiden met meer marktrelevante aanbiedingen. We zullen de mogelijkheden op het terrein van zomerbanden benutten met behulp van ons nieuwe testcentrum in Spanje. We willen onze aanwezigheid op de grootste bandenmarkt, Duitsland, versterken en onze geografische aanwezigheid blijven uitbreiden in markten waar onze marktaandelen lager zijn, zoals Italië, Frankrijk en Spanje”, zegt Kurter.

Het bolwerk van het bedrijf is Oost-Europa, waar het optimaal gebruik zal maken van zijn sterke positie in winterbanden.

In Europa wordt al tot 80% van de banden online opgezocht en wordt 10-40% online gekocht. Nokian Tyres zal zijn verkoop via verschillende kanalen verder ontwikkelen en naast groothandel, detailhandel en online een proefproject starten voor de groeimarkt van autoleasing. Het bedrijf stroomlijnt ook de organisatie van zijn toeleveringsketen, die samen met de klantenservice naar Praag is verhuisd.

Om de groei in Midden-Europa te ondersteunen, investeert het bedrijf meer in marketing om merkbekendheid en klantenbinding op te bouwen. Op Europees niveau werd ook een nieuw senior verkoopteam geïntroduceerd. Al deze veranderingen hebben ertoe bijgedragen dat het marktaandeel in Midden-Europa tot 3% is gestegen.

“We hebben een sterke groei doorgemaakt in het all-season-segment, maar dat ging niet ten koste van onze sterke positie in het winterbandensegment. Onze focus op grote velgmaten is zeer succesvol geweest, aangezien we marktaandeel hebben gewonnen en sneller zijn gegroeid dan de markt. Nu willen we doorgaan waar we succesvol zijn geweest”, zegt Kurter.

Digitale marketing zal worden geïntensiveerd, maar ook de fysieke verkoop via het NAD verkoopnetwerk wordt uitgebreid, evenals het NAD-concept. NAD's zijn de geautoriseerde Nokiandealers in Europa en zij genereren thans zo’n 27% van de activiteiten van het bedrijf in Midden-Europa. Nokian Tyres ontwikkelt momenteel de volgende generatie van het NAD-concept.

“En dit is de sleutel voor ons om door te gaan. Weet u waarom? Om daarmee de harten en geesten van de Europese consumenten te winnen.”

De presentatie van Bahri Kurter op de Capital Markets Day kan hier worden bekeken. 

Download de afbeeldingen

 

Voor meer informatie:

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
zuzana.seidl@nokiantyres.com