FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
do januari 22 02:41 2015 in categoriën Productreleases, Bedrijfsnieuws

De meest geavanceerde groene winterbandentechnologie voor elektrische auto's

Eerste winterbanden ter wereld met energieklasse A

Nokian Tyres presenteert de energiezuinigste winterbanden van de auto-industrie. Volgens tests hebben elektrische auto's met de nieuwe Nokian Hakkapeliitta R2 een 30% lagere rolweerstand en een grotere actieradius.

Nokian Tyres introduceert in januari 2015 de energiezuinigste winterband ter wereld, die in de A-klasse van het EU-bandenlabel valt. Volgens vergelijkende tests hebben elektrische auto's met de nieuwe Nokian Hakkapeliitta R2 een 30% lagere rolweerstand en een grotere actieradius. De groene, Scandinavische Nokian Hakkapeliitta R2 zonder spikes is een echte winterband, ontwikkeld voor BMW's unieke i3 elektrische auto.

Deze innovatie uit Finland, van de uitvinder van winterbanden, koploper in innovatie en wereldrecordhouder Nokian Tyres, combineert een extreem lage rolweerstand en eersteklas grip met buitengewoon goed rijcomfort. De dankzij de lagere rolweerstand gerealiseerde energiebesparing wordt de actieradius van het voertuig vergroot.

Deze nieuwe aanwinst uit de Nokian Hakkapeliitta-familie vertegenwoordigt de groene, energiezuinige toekomsttechnologie, waarmee tijdens het zware Scandinavische winterweer veilig, zuinig en zeer krachtig rijden op sneeuw en ijs mogelijk is.

Grotere actieradius voor elektrische auto's

“Wij bieden het nog steeds groeiende aantal bezitters van elektrische auto's meer grip in de winter, minder angst en vooral een grotere actieradius. Binnen onze productontwikkeling is het ons belangrijkste doel het autorijden veiliger en groener te maken”, legt manager productontwikkeling Jarno Ahvenlammi van Nokian Tyres uit.

“Een winterband in de A-klasse van het EU-bandenlabel bij een rolweerstand als van onze Nokian-banden – dat is tot nu toe geen enkele winterband gelukt. Met de nieuwe Nokian Hakkapeliitta R2 winterband kunnen elektrische-autobezitters zich zelfs verheugen op een rolweerstand die in vergelijking met andere winterbanden op de markt 30% lager is. De rolweerstand van de concurrent ligt in de C- en E-klasse.”

Energiegebruik en winterse veiligheid – nieuwe Nokian Intelligente eSilica

Elektrische auto's zijn licht, met een geavanceerde aerodynamica. Daarmee vormen ze een uitdaging voor bandenontwikkelaars. Het nieuwe model is gebaseerd op testwinnaar Nokian Hakkapeliitta R2  en al zijn structuurcomponenten zijn geoptimaliseerd voor het gebruik bij elektrische auto's.

“Dankzij ons nieuwe, intensief geteste technologieconcept is het bandlichaam stevig en stijf, hetgeen samen met de meerdere nieuwe materiaalcomponenten de warmteontwikkeling van de band en zijn inwendige deformatie minimaliseert. Daarmee is een extreem lage rolweerstand mogelijk. In de toekomst zullen we dezelfde technologie in onze andere winterbanden gaan toepassen”, legt Ahvenlammi uit, die de tests en de ontwikkeling van de speciale producten voor elektrische auto's van Nokian Tyres leidt.

De rolweerstand heeft betrekking op de energie, die het wegcontact van de band en zijn vervorming bepalen. Het verlagen van de rolweerstand vereist volledige controle over de complexe relatie tussen bandenstructuur, loopvlak en de rubbercomponenten. Voor veel mensen is het vast heel verrassend dat winterbanden van hoge kwaliteit een lagere rolweerstand bieden dan zomerbanden. De energiebesparing door een lagere rolweerstand vergroot de actieradius van de auto. Voor het optimaliseren van het energiegebruik en de veiligheid van de nieuwe Nokian Hakkapeliitta R2 voor elektrische en hybride auto's, was het nodig geheel nieuwe soorten rubbermengsels te ontwikkelen.

De molecuulketens van het Nokian Intelligente eSilica-loopvlakmengsel verbinden zich met de silicadeeltjes en vormen zo een sterke, maar flexibele combinatie. Het rubbermengsel functioneert uitstekend binnen een breed temperatuurbereik, waardoor de winter-grip wordt verbeterd en de rolweerstand nog verder verlaagd.

Krachtige grip op ijs, sneeuw en nat wegdek

De lamellen of groeven van het symmetrische loopvlak functioneren actief onafhankelijk van het gripniveau en de temperatuur. Het mengsel van de nieuwe Nokian Hakkapeliitta biedt buitengewone grote grip bij ijs, sneeuw en op natte wegen en levert een uitstekende slijtvastheid. De voor het rubbermengsel gebruikte raapolie vergroot de scheurvastheid, verlengt zijn levensduur en verbetert de grip op sneeuw en ijs.

Het agressieve, pijlvormige loopvlakprofiel, dat al werd toegepast in testwinnaar Nokian Hakkapeliitta R2, en de veiligheidsinnovaties, zoals gripdeeltjes in kristalvorm en pomplamellen van het Cryo Kristal-concept garanderen een evenwichtige, verbeterde besturing en uitstekende wintergrip, zelfs op nat ijs.

Nauwe samenwerking met autoproducenten

Nokian Tyres, de pionier van de bandenindustrie, is bekend om zijn high-quality-producten, die ook veilig en milieuvriendelijk zijn. Deze zijn zorgvuldig afgestemd op verschillende markten en uiteenlopende, zware gebruiksdoeleinden zoals in Duitsland of Scandinavië. Meer dan de helft van de middelen voor productontwikkelingen wordt gebruikt voor producttesten.

“Wij werken nauw samen met de toonaangevende autoproducenten om autobezitters, die de harde, noordelijke winters goed willen doorkomen of in de mildere Nederlandse winter hun bestemming veilig en snel willen bereiken, de allerbeste en modernste banden uit de branche te kunnen bieden”, vertelt Business Manager Petri Niemi van Nokian Tyres. “Ook ons uitstekende resultaat in de vergelijkingstesten is een bewijs voor het succes van onze strategie. Onze winterbanden behaalden in deze wintertijd meer dan 40 testoverwinningen in de automagazines, hetgeen een fantastisch record is.”

Groeiend winterbandenprogramma, ook voor elektrische en hybride auto's

De nieuwe Nokian Hakkapeliitta R2 is geschikt voor BMW's i3 elektrische auto's. Hij zal in januari 2015 voor autobezitters verkrijgbaar zijn in de voor Nokian Tyres belangrijkste markten als Scandinavië en Rusland, maar ook in andere markten waar een echte winter heerst. De spikeloze Nokian Hakkapeliitta R2 in de maat 215/45R20 95R XL, ontwikkeld voor de nieuwe BMW i8 Hybride sportwagen, wordt in februari/maart 2015 geïntroduceerd.

Tot de Nokian Hakkapeliitta winterbandenfamilie, van de uitvinder van de eerste winterband ter wereld, behoren ook de Nokian Hakkapeliitta 8 met spikes en de Nokian Hakkapeliitta R2 zonder spikes voor de Tesla S elektrische auto's, en meer. Bijna alle kopers in Noorwegen kozen Nokian Hakkapeliittas als de winterbanden voor hun elektrische auto's om bij elk winterweer zo groot mogelijke grip en rijcomfort te hebben.

Belangrijkste innovaties

Nokian Intelligent eSilica. Grotere actieradius, maximaliseert de winterse grip. Het rubbermengsel, dat zeer goed functioneert binnen een breed temperatuurbereik, biedt een extreem lage rolweerstand en maximaliseert de wintergrip. De molecuulketens van het Nokian Intelligent eSilica-loopvlakmengsel verbinden zich met de silicadeeltjes en vormen zo een sterke, maar flexibele combinatie. De lamellen of groeven van het symmetrische loopvlak functioneren actief onafhankelijk van het gripniveau en de temperatuur. Het mengsel van de nieuwe Nokian Hakkapeliitta biedt buitengewone goede grip bij ijs, sneeuw en op natte wegen en levert een uitstekende slijtvastheid. De voor het rubbermengsel gebruikte raapolie vergroot de scheurvastheid, verlengt zijn levensduur en verbetert de grip op sneeuw en ijs.

Nokian Cryo Kristal-concept. Eersteklas winterse grip, directere besturing. Aan het rubbermengsel werden diamantharde gripdeeltjes in de vorm van veelvoudige kristallen toegevoegd voor een nog betere grip op ijs, waarbij ze zich in het beijsde wegdek vastklemmen.

Pomplamellen. Betere grip op natte wegen. De zakvormige lamellen op de schouder van de band voeren water af of pompen het zelfs van het wegoppervlak weg en garanderen daarmee een stabiele en stevige grip. Het vergrote volume van de gepatenteerde pomplamellen en het grote aantal zigzaglamellen verbeteren de grip op nat en beijzeld wegdek nog meer.

IJs- en sneeuwnagels. Grotere grip op ijs en sneeuw. De ijs- en sneeuwnagels tussen de profielblokken verbeteren de grip op ijs en sneeuw, vooral bij het remmen en accelereren.

Lamelactivators. Betere grip op ijs en sneeuw. Lamelactivators op de hoeken van het profiel vergroten de functionaliteit van de lamellen bij gladheid. De bredere lamel activeert een smallere.

Natte-sneeuwnagels. Voorkomen van aquaplaning bij natte sneeuw. Om aquaplaning bij natte sneeuw te voorkomen werden er driehoekige afvoeren voor natte sneeuw voor de kritische schouderdelen ontwikkeld. De natte-sneeuwnagels op de schouders leveren zelfs in dikke, natte sneeuw een optimale grip en voorkomen dat er natte sneeuw tussen de profielblokken komt.

Nieuwe Nokian Hakkapeliitta R2 – groene veiligheid uit het noorden

  • Extreem lage rolweerstand maximaliseert actieradius
  • Eersteklas veiligheid bij ijs en sneeuw 
  • Comfortabel en rustig rijden op ruige, Scandinavische wegen 
  • Bandmaat: 155/70R19 84Q

Product photos Nokian Hakkapeliitta R2 – new model for electric and hybrid vehicles www.nokiantyres.com/HakkapeliittaeR2

Videos

Nokian Tyres - The world's first winter tyre with an A energy rating
http://youtu.be/Wo4omb0Eil4

Nokian Tyres' R&D Manager presents: The most energy efficient winter tyre in the world http://youtu.be/hlluSTKTSm8

Meer informatie:

Winter season 2014: Over 40 test wins for Nokian winter tyres www.nokiantyres.com/innovation/test-success/

At the top of winter tyre testing: Ivalo Testing Center – White Hell
http://youtu.be/UEGUTw7KHxE

World's first winter tyre with pop-out studs
www.nokiantyres.com/company/news-article/nokian-tyres-the-world-s-first-nonstudded-winter-tyre-with-studs/

Nokian Hakkapeliitta 8: World record for the fastest car on ice, 335.713 km/h www.nokiantyres.com/innovation/testing/fastest-on-ice/fastest-on-ice-2013/

How was the world's first winter tyre invented?
https://www.nokiantyres.com/first-winter-tyres

Comparing the world's first winter tyre to the state-of-the-art non-studded winter tyre www.nokiantyres.com/company/about-us/history/this-is-how-the-winter-tyre-has-changed/

Meer informatie:

www.twitter.com/NokianTyresCom 
www.youtube.com/NokianTyresCom 
www.facebook.com/nokiantyres 
www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc

Nokian Tyres expertblog:
http://nordictyreblog.com/

De Klok Banden Nederland

Managing Director Wim van der Heiden, Tel. +31613701507 E-Mail wim(at)deklokbanden.com

Sales Manager Benelux Zvonko Tkauz, Tel. +31613701512 E-Mail zvonko(at)deklokbanden.com

Nokian Tyres Europa
Nokian Tyres s.r.o
V Parku 2336/22
148 00 Praha 4
Tsjechische Republiek

Technical Customer Service Manager CE Sven Dittmann, dipl.-ing., Tel. +49 8143 444 850 E-Mail sven.dittmann(at)nokiantyres.com

Marketing Manager Lukáš Líbal, Tel. +420 222 507 759 E-Mail lukas.libal(at)nokiantyres.com

Export Manager Teemu Tirronen, Tel. +358 10401 7311, Mobile +358 50 368 1298 E-Mail teemu.tirronen(at)nokiantyres.com

Hoofdkantoor Nokian Tyres Finland
Nokian Tyres plc
Pirkkalaistie 7
P.O.Box 20
37101 Nokia
Finland

Product Development Manager Jarno Ahvenlammi, Tel. +358 10401 7741 E-Mail jarno.ahvenlammi(at)nokiantyres.com

Business Manager Petri Niemi, Tel. +358 10401 7646 E-Mail petrij.niemi(at)nokiantyres.com

Product Manager Central Europe Stéphane Clepkens, Tel. +358 50 462 7536 E-Mail stephane.clepkens(at)nokiantyres.com


Attachments

Eerste winterbanden ter wereld met energieklasse A (.pdf)
Eerste winterbanden ter wereld met energieklasse A (.docx)