wo september 22 02:06 2021 in categoriën Productreleases, Bedrijfsnieuws

Er zijn twee soorten bandengeluid - het bandenlabel heeft slechts op één daarvan betrekking

Het geluidsniveau is een van de belangrijkste factoren die het rijcomfort beïnvloeden. Naarmate de populariteit van stille elektrische auto's toeneemt, zijn steeds meer bestuurders zich gaan interesseren in bijvoorbeeld bandengeluid. Het rolgeluid buiten en het geluid binnen zijn verschillende dingen, maar u kunt beide verminderen door uw auto en banden in een goede staat te houden. Nokian Tyres houdt bij R&D en het testen zorgvuldig rekening met het geluidsaspect.

Als consumenten nieuwe banden willen kopen, is het erg moeilijk om te achterhalen welke van de beschikbare mogelijkheden het stilst zou zijn op hun voertuig. Het geluid van banden wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals het model en type voertuig, de velgen, de rubbersamenstelling, de weg, de rijsnelheid en zelfs het weer. Er zijn zelfs verschillen tussen vergelijkbare auto's, waardoor exacte vergelijkingen alleen mogelijk zijn in situaties waarin dezelfde auto onder identieke omstandigheden wordt gebruikt.

Er kunnen echter enkele algemene aannames worden gedaan: hoe zachter de loopvlaksamenstelling van de band, hoe groter de kans dat het geluid waarschijnlijk vermindert. Banden met een hoog profiel zijn over het algemeen ook comfortabeler en stiller om mee te rijden dan banden met een laag profiel.

Zomer- en winterbanden hebben het EU-bandenlabel dat het geluidsniveau aangeeft. Dit label heeft echter alleen betrekking op het rolgeluid buiten. Extern rolgeluid en geluid in het interieur kunnen zelfs elkaars tegenpolen zijn, het verminderen van het ene geluid kan het andere versterken.

“Wat u in het voertuig hoort, is een combinatie van veel dingen. Bandengeluid ontstaat door het contact van de band met de weg: oneffenheden zorgen ervoor dat het bandlichaam gaat trillen als de band daaroverheen rolt. Van daaruit legt de trilling een lange weg af via de band, de velg en andere voertuigstructuren naar het passagierscompartiment, waar een deel ervan in hoorbaar geluid wordt omgezet”, zegt Senior Development Engineer Hannu Onnela van Nokian Tyres.

Tests vereisen meters en menselijke oren

Tot nu toe heeft Nokian Tyres geluidstests uitgevoerd op zijn circuit in Nokia. Het nieuwe testcentrum in Santa Cruz de la Zarza, Spanje, heeft een 1,9 kilometer lange 'comfort road'-baan die nog betere testmogelijkheden biedt dan voorheen. De faciliteiten in Spanje maken het mogelijk om banden te testen op verschillende soorten asfalt en oneffen wegen, maar ook bij het rijden op kinderkopjes.

“De meters vertellen ons niet alles wat we moeten weten, dus voeren we ook veel subjectieve tests uit op basis van menselijke beoordeling. Het is belangrijk om erachter te komen of een geluid storend is, zelfs als een meter het niet kan detecteren”, legt Hannu Onnela uit.

Het ontwerpen van banden betekent altijd het vinden van het best mogelijke compromis. Het veranderen van één eigenschap zal op de een of andere manier ook de andere veranderen. Veiligheid is prioriteit nummer één, maar ontwikkelaars proberen ook de andere eigenschappen te verfijnen voor het best mogelijke resultaat.

“Producten voor verschillende markten leggen de nadruk op verschillende kenmerken. De CE- winterbanden zijn stiller dan zomerbanden. Alhoewel Noordse winterbanden over het algemeen de stilste banden zijn vanwege hun nog dikkere loopvlak en zachtere rubbersamenstelling dan CE-winterbanden. De eigenschappen van het interieurgeluid van de band worden benadrukt wanneer de auto vaak wordt gebruikt bij snelheden van 50-100 km/u”, zegt hoofd R&D Olli Seppälä.

Gelijkmatige slijtage vermindert het bandengeluid

Aangezien het seizoen van het wisselen van banden voor de deur staat, moeten bestuurders er rekening mee houden dat het verwisselen van banden ons gevoelig maakt voor geluid. Oude banden hebben ook een lage profieldiepte, wat een ander geluidsbeeld oplevert dan nieuwe banden met hun sterke profielpatronen.

Bestuurders kunnen het bandengeluid tot op zekere hoogte beïnvloeden. Allereerst moet u ervoor zorgen dat uw auto en banden in orde zijn. Als uw ophangingsgeometrie bijvoorbeeld niet binnen de specificaties van de fabrikant valt, wat resulteert in onjuiste stuurhoeken, zullen de banden ongelijk slijten en extra geluid produceren. Zelfs als uw wielen goed zijn uitgelijnd, moet u uw banden roteren om ze zo gelijkmatig mogelijk te laten slijten.

Ook het aanpassen van de bandenspanning kan het bandengeluid beïnvloeden. U kunt experimenteren met het variëren van het spanningsniveau. Hannu Onnela heeft ook nog een tip voor onderweg: “Als u twee rijsporen op de weg ziet, probeer dan evenwijdig daaraan te rijden voor een comfortabelere geluidservaring”.

Download afbeeldingen en infographics

Lees meer:

Onderzoek en ontwikkeling

 

Voor meer informatie:

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
zuzana.seidl@nokiantyres.com