Menu
di december 18 12:00 2018 in categoriën Productreleases, Bedrijfsnieuws

Maakt het rijden in de winter u ongerust? - Rijtips voor onervaren chauffeurs

Het meest uitdagende rijseizoen staat voor de deur en de komst van de winter geeft velen van ons een ongemakkelijk gevoel over rijden. Statistisch gezien hebben onervaren chauffeurs vaker een verkeersongeval. Zelfs nieuwkomers kunnen echter genieten van het rijden wanneer hun auto en banden in goede staat verkeren.

Maakt het rijden in de winter u ongerust? - Rijtips voor onervaren chauffeurs 

- De winter brengt grote weersveranderingen met zich mee. Wrijvingsveranderingen veroorzaakt door sneeuw en ijs kunnen onervaren chauffeurs verrassen. Het zicht kan laag zijn en sneeuwbrij en ijzel hebben een substantieel effect op de stuur- en remafstanden van de auto, zegt testrijder Mika Kuusi van Nokian Tyres.

Jonge chauffeurs worden beschouwd als beginnelingen in het verkeer. Er zijn ook veel jonge chauffeurs die maar zelden rijden. Korte ritten tussen uw huis en winkels zorgen niet voor veel winterse rijervaring.

- Mensen die minder vaak rijden, hebben vaak moeite met uitdagende routes en weersomstandigheden. Rijden in het stadscentrum, vastzitten in het verkeer, parkeren en in het donker moeten rijden, dit kan allemaal eng zijn voor nieuwe chauffeurs, legt Kuusi uit.

Het beheersen van de auto wordt beter door meer ervaring

Volgens de Europese Commissie zijn automobilisten tussen 16 en 24 jaar sterk oververtegenwoordigd in statistieken over ongevallen en dodelijke ongevallen. Ze hebben een twee tot drie keer groter risico om een auto-ongeluk te krijgen dan chauffeurs met meer ervaring. Ongevallen waarbij jonge chauffeurs betrokken zijn, worden vaak veroorzaakt door het verliezen van de controle over het stuur en te snel rijden. Deze ongevallen gebeuren vaker 's nachts.

De conditie van de auto en kennis van de functies van de auto hebben een aanzienlijk effect op de veiligheid. Jonge chauffeurs rijden vaak in oudere auto's die geen rijassistentiesystemen en de nieuwste veiligheidsuitrusting hebben. In plaats van de tweede auto van het gezin kunt u een jonge chauffeur beter een auto geven die zo veilig mogelijk is.

- Zelfs bij nieuwere auto's moet u weten hoe zij zich gedragen onder extreme omstandigheden. Terugkeren naar uw eigen rijstrook na het passeren van een auto in de winter is een typisch scenario, waar een chauffeur de controle over het stuur kan verliezen, zegt Martin Dražík, productmanager voor Nokian Tyres Europe.

M. Dražík herinnert ons eraan dat zelfs de automatische systemen en de veiligheidsuitrusting van een grote SUV het gewicht niet op de weg kunnen houden als de snelheid te hoog is.

Wanneer u zelden rijdt, zijn goed onderhouden banden de veiligste keuze

Naast hun voertuig moeten onervaren chauffeurs speciale aandacht besteden aan de banden. M. Dražík beveelt aan om het beste model van de nieuwste productlijn te kiezen voor mensen die zelden rijden.

- De nieuwste bandenmodellen bieden altijd betere grip en actuele innovaties helpen u om een beter gevoel van controle en veiligheid te krijgen bij het rijden op zeer gladde wegen. Nieuwe banden zijn in goede staat, maar toch dient u de profieldiepte regelmatig te controleren. Het is ook belangrijk om te zorgen voor de juiste bandenspanning, herinnert Martin Dražík ons.

Martin Dražík en Mika Kuusi, die lange carrières achter de rug hebben met auto's en banden, willen timide chauffeurs aanmoedigen:

- Vooral in de winter kunt u – en moet u – het best extra voorzichtig zijn in het verkeer. De enige manier om te leren rijden is door te rijden.

Rij dapper! - Tips voor onervaren chauffeurs:

  • U kunt alleen de nodige moed bereiken door te oefenen. Op lege parkeerplaatsen kunt u bijvoorbeeld uw voertuig in verschillende scenario's testen. U kunt u ook inschrijven voor cursussen op een rijschool, zelfs als u uw rijbewijs al hebt. 
  • U moet regelmatig oefenen met rijden op gladde oppervlakken om te weten hoe uw auto zich in een slip gedraagt. Banen gemaakt op ijsmeren zijn bijvoorbeeld optimaal voor dit doel. Indien nodig kunt u ook speciale trainingsbanen bezoeken. Ze zijn echter vaak te glad en bieden niet hetzelfde gevoel als echte sneeuw en ijs. 
  • Rustig sturen is het sleutelwoord. In plaats van in paniek te raken, op de rem te trappen en de schouders van de banden te vergrendelen, moet u uitkijken naar mogelijke plaatsen waar u kunt uitrijden en proberen om de controle te behouden, zelfs in het geval van verrassingen. 
  • Het af en toe controleren van de bandenspanning kan onbelangrijk lijken, maar het kan een groot effect hebben wanneer u in extreme omstandigheden rijdt. Auto's met een onjuiste bandenspanning kunnen zich bijvoorbeeld vreemd gedragen tijdens uitwijkmanoeuvres bij hoge snelheid. Hoe moet u de bandenspanning controleren.

Deze tips krijgt u van Mika Kuusi Nokian, testrijder van Nokian Tyres en Martin Dražík, Product Manager van Nokian Tyres.

Foto’s: Download hier foto’s

Contacten:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, zuzana.seidl@nokiantyres.com