do april 15 06:18 2021 in categoriën Productreleases, Bedrijfsnieuws

Nokian Tyres: Europese automobilisten kiezen om twee belangrijke redenen voor all-season banden: gemak en veiligheid het hele jaar door

Meer dan de helft van de Europese automobilisten met all-season banden kiest die om hun gemak, aangezien all-season banden niet twee keer per jaar verwisseld behoeven te worden. Een andere reden, volgens de enquête* die Nokian Tyres het afgelopen jaar heeft uitgevoerd, is het veiligheidsaspect. 50% is van mening dat all-season banden veilig genoeg zijn om het hele jaar door in Midden-Europa te gebruiken en dat ze voldoen aan alle wettelijke eisen voor winterbanden. De enquête werd uitgevoerd in vier landen: Duitsland, Frankrijk, Italië en Polen. De nieuwe Nokian Seasonproof all-season band is ontworpen voor bestuurders die behoefte hebben aan betrouwbaarheid en eersteklas veiligheid op winterdagen met sneeuw en sneeuwbrij, maar die ook topprestaties en een moeiteloos rijgevoel in de zomer willen.

De groeiende behoefte aan extra veiligheid bij onverwachte omstandigheden met regen of sneeuw, zelfs buiten het seizoen, is een van de belangrijkste redenen waarom een aantal Europese voertuigen is uitgerust met banden die alle wisselende weersomstandigheden aan kunnen.”, zegt Catja Wiedenmann, hoofd Marketing van Nokian Tyres Europe.

Volgens een enquête van de Scandinavische fabrikant van premiumbanden Nokian Tyres hechten Europese automobilisten het hele jaar door vooral waarde aan veiligheid in alle weersomstandigheden. Dit is een belangrijk gegeven, aangezien de weersomstandigheden in Europa volgens de Global Climate Risk Index enorm variëren.[1]

Grip en besturing met een goede slijtvastheid en veilige wintereigenschappen in een wisselende omgeving behoorden ook tot de meest relevante eigenschappen. Bestuurders die aan de enquête deelnamen, verklaarden dat ze om twee redenen voor all-season banden kiezen: gemak en veiligheid. Eén van de redenen waarom veel huishoudens toch de voorkeur geven aan seizoensbanden zijn de doorgaans hoge prijzen van all-season banden. Gemak is de belangrijkste factor voor Italiaanse bestuurders: 70% van hen is het tot op zekere hoogte hiermee eens, gevolgd door 63% van de Duitse bestuurders. Voor Poolse bestuurders is veiligheid het belangrijkst: 74% is het ermee eens dat all-season banden veilig genoeg zijn voor alle seizoenen, gevolgd door Franse en Italiaanse bestuurders met respectievelijk 56% en 54%.

De deelnemers aan het onderzoek hebben echter nog wel enkele wensen tot verbetering van all-season banden. De grootste wens is dat fabrikanten het brandstofverbruik verbeteren, gevolgd door een goede slijtvastheid en de aanschafprijs. Als het gaat om rijden op sneeuw en sneeuwbrij maken vooral Italiaanse automobilisten (41%) zich zorgen, net als Duitse en Franse automobilisten (respectievelijk 34% en 35%), omdat ze van mening zijn dat de plaatselijke weersomstandigheden in de winter nog steeds de eigenschappen van winterbanden vereisen.

Nokian Seasonproof - Gemak ontmoet veiligheid 

Nokian Tyres heeft afgelopen herfst een nieuwe productfamilie gelanceerd, Nokian Seasonproof en Nokian Seasonproof SUV, banden die het hele jaar door veiligheid en gemak bieden aan Midden-Europese bestuurders.

Veiligheid staat altijd voorop in onze productontwikkelingsfilosofie. De nieuwe Nokian Seasonproof biedt een praktische oplossing voor bestuurders die afscheid willen nemen van het seizoensgebonden wisselen van banden, maar toch op elke dag van het jaar een veilige keuze willen voor besneeuwde, met sneeuwbrij bedekte en natte wegen.”, zegt Martin Drazik, Productmanager bij Nokian Tyres.

Alle maten zijn voorzien van het sneeuwvloksymbool (3PMSF), wat aangeeft dat de band officieel is goedgekeurd voor gebruik in de winter. Het assortiment biedt maten voor moderne personenauto's, SUV’s en CUV’s met een keuze uit 64 producten van 14 tot 19 inch, met snelheden van T (190 km/u), H (210 km/u), V (240 km/u) en W (270 km/u).

De bandenkeuze hangt af van het aantal gereden kilometers per jaar, de leeftijd en het brandstoftype

De meeste all-season banden worden gemonteerd op kleine of middelgrote gezinsauto's, in Duitsland is dat zelfs 58%, waarmee tussen de 5.000 en 20.000 kilometer per jaar wordt gereden. Terwijl de overgrote meerderheid van 78% van de Duitse all-season bestuurders ze gebruikt op benzineauto's, gevolgd door 55% van de Polen en 45% van de Italianen, geeft 62% van de Franse bestuurders er de voorkeur aan op dieselauto's.

De meeste respondenten gebruiken all-season banden voor voertuigen ouder dan 5 jaar. Interessant is dat slechts 3,75% van alle respondenten in Midden-Europa all-season banden koopt voor nieuwe auto's van minder dan een jaar oud. Daarom is het niet verwonderlijk dat veel bestuurders overwegen om all-season banden te gebruiken voor de tweede auto van hun huishouden, waarmee meestal minder kilometers per jaar wordt gereden. 74% van de Poolse bestuurders is het daarmee eens, evenals 59% van de Italianen, 57% van de Duitsers en 47% van de Franse bestuurders.

De markt voor all-season banden groeit

Uit de enquête blijkt dat de meeste respondenten banden gebruiken die minder dan twee jaar oud zijn, wat betekent dat ze nog steeds op hun eerste set all-season banden rijden. Dit aantal is het hoogste in Polen met 67%, gevolgd door Duitsland met 57%. Daarnaast is 77% het ermee eens dat klimaatverandering en milder weer in de winter all-season banden in de toekomst interessanter zullen maken voor consumenten.

De algemene marktgroei voor all-season banden is met 20-25% al hoog, dus deze markt zal in de toekomst sterk blijven groeien en de enquête weerspiegelt dit sentiment: 70% van de respondenten zou zeker weer all-season banden kopen voor hun auto.

Over het onderzoek naar all-season banden in 2020

*De gegevens zijn gebaseerd op een online enquête die in mei 2020 is uitgevoerd door het onderzoeksbureau YouGov in opdracht van Nokian Tyres. De enquête werd uitgevoerd in vier landen (Duitsland, Frankrijk, Italië en Polen) met een steekproef van 300 gebruikers van all-season banden uit elk land. Op het moment van het onderzoek waren de respondenten ouder dan 18 jaar die al eerder banden hadden gekocht. Het doel van de studie was om het sentiment te analyseren ten aanzien van all-season banden in vergelijking tot seizoensbanden en de redenen achter deze beslissing.

 

Bekijk hier het volledige aanbod all-season banden van Nokian Tyres 

Download de afbeeldingen

 

Voor meer informatie:

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
zuzana.seidl@nokiantyres.com

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
jaroslav.pr@mccann.cz

 

[1] https://germanwatch.org/de/19777