FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterWhatsappYouTube
Menu
vr juni 26 02:00 2020 in categoriën Productreleases, Bedrijfsnieuws

Slimme banden komen eraan - hoe consumenten zullen profiteren van sensortechnologie

Zelfrijdende auto's stellen ook eisen aan de banden. Sensoren die op banden zijn aangesloten, zullen een belangrijke rol gaan spelen wanneer machines in plaats van mensen rijomstandigheden waarnemen. Een expert van Nokian Tyres is van mening dat slimme banden op zijn laatst over vijf jaar gemeengoed zullen zijn. 

De automatisering van het verkeer gaat voort, wat ook nieuwe eisen stelt aan autobanden. Wanneer een auto niet door een mens wordt bestuurd, moet de auto zelfstandig in staat zijn de rijomstandigheden waar te nemen, bijvoorbeeld via op banden gemonteerde sensoren. De oude en vertrouwde veiligheidskenmerken, zoals grip op ijs en weerstand tegen aquaplaning, zullen worden gecombineerd met technologie die real-time gegevens produceert.

– Indien een auto geen actieve bestuurder heeft die zich er van verzekert dat de banden veilig zijn te gebruiken, moet de veiligheid op een andere manier worden gemeten, zegt Mika Penttilä, hoofd Digital Technology van Nokian Tyres.

Wanneer de informatie die van de banden wordt ontvangen, wordt gecombineerd met bijvoorbeeld de weergegevens, kan het boordinformatiesysteem van het voertuig zich een beeld vormen van de heersende rijomstandigheden en het rijgedrag daarop aanpassen. De bandensensoren kunnen ook de bandenslijtage, de bandenspanning en de temperatuur in de band controleren. Een stijging van de binnentemperatuur kan bijvoorbeeld een vroege indicatie zijn van schade aan een band, zodat deze kan worden aangepakt voordat er daardoor een gevaarlijke situatie op de weg ontstaat.

 – Hoe slim uw auto ook is, banden zijn de enige schakel tussen de auto en de weg, zegt Jukka Kasi, senior vice-president Products & Marketing van Nokian Tyres.

De band geeft aan wanneer die moet worden vervangen

Slimme banden maken ook nieuwe bandgerelateerde servicemodellen mogelijk, die zelfs al kunnen worden gebruikt voordat we ooit robotauto's op straat zien.

Toekomstige koelkasten kunnen nieuwe melk bestellen als die bijna op is en hetzelfde kan gebeuren met versleten banden. Indien uw banden zijn versleten, kunnen sensoren de bandenzaak waarschuwen, die u dan een nieuwe set kan leveren of deze zelfs op uw voertuig kan monteren. Volgens Jukka Kasi zal de eerste stap echter zijn om de bestuurder op de hoogte te stellen van bandenslijtage.

– De band kan de slijtagegegevens doorgeven aan het boordinformatiesysteem, dat de bestuurder informeert dat de banden nog drie maanden veilig kunnen worden gebruikt. Tegelijkertijd instrueert het systeem de banden contact op te nemen met de dichtstbijzijnde bandenverkoper en verstrekt het de contactgegevens van de banden. Dit is vergelijkbaar met hoe huidige auto's de bestuurder kunnen waarschuwen dat de brandstof bijna op is en navigatie-instructies kunnen geven naar het dichtstbijzijnde tankstation.

Preventief onderhoud wordt vooral belangrijk naarmate de populariteit van deelauto’s toeneemt - en met name wanneer ze autonoom gaan rijden. Dit zorgt ervoor dat de bestuurders niet zullen stranden.

Slimme banden zijn er eerder dan robotauto's

Hoewel de grote revolutie nog moet komen, zijn er al verschillende sensor- en slimme bandenoplossingen beschikbaar. TPMS-bandenspanningssensoren zijn bijvoorbeeld al goed bekend bij de consumenten, maar meer geavanceerde technologie is tot nu toe gereserveerd voor professioneel gebruik. Zo is Nokian Tyres Intuitu een concept voor landbouw- en loonwerkbanden, waarbij banden worden gecombineerd met ingebouwde sensoren en een mobiele app voor het verzamelen van gegevens.

Jukka Kasi denkt echter dat oplossingen zoals Intuitu gemeengoed zullen worden in het gebruik door consumenten - zelfs nog voordat we ooit autonome voertuigen op de weg zien.

– Slimme banden zullen eerst normaal worden op elektrische voertuigen, omdat die grote banden hebben en veel sensoren en verbindingen met de banden. Dit zal over ongeveer vijf jaar gebeuren, vat Kasi samen.

Meer lezen:

Autonoom rijden: 's werelds eerste robotbus voor alle weersomstandigheden rijdt op Nokian Hakkapeliittas

Bestuurders willen banden die bij het weer passen

Download de afbeeldingen

Verdere informatie:

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
zuzana.seidl@nokiantyres.com