do december 16 12:01 2021 in categoriën Productreleases, Bedrijfsnieuws

Met een simpele truc kunnen bestuurders de veilige levensduur van hun banden zelfs verdubbelen

Volgens een onderzoek in opdracht van Nokian Tyres is het aantal versleten banden op de weg zorgwekkend hoog. Bestuurders kopen doorgaans pas nieuwe banden als de profieldiepte sterk is afgenomen en de veiligheidskenmerken van de band duidelijk zijn aangetast. Volgens een expert moet veiligheid echter altijd voorop staan. Premium banden zijn zowel veilig als duurzaam.

Veiligheid is de belangrijkste eigenschap voor bestuurders die nieuwe banden kopen. Andere belangrijke eigenschappen zijn levensduur, laag brandstofverbruik, laag geluidsniveau en lage kosten. Dat blijkt uit een enquête (YouGov, maart 2021) in opdracht van Nokian Tyres. Het onderzoek is uitgevoerd in Duitsland, Noord-Italië, Rusland, Zweden en Finland. In elk land hebben 1.000 bestuurders van personenauto's die banden aan het kopen waren de enquête ingevuld.

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan één op de vier automobilisten pas nieuwe winterbanden zal gaan kopen als de profieldiepte de wettelijke minimumwaarde heeft bereikt. Bovendien geeft bijna een kwart van de respondenten aan dat ze pas banden gaan kopen als ze merken dat de veiligheidskenmerken zijn afgenomen. Deze cijfers zijn exclusief bestuurders die all-season banden gebruiken.

Technical Customer Service Manager Matti Morri van Nokian Tyres maakt zich een beetje zorgen over de resultaten.

“U moet uw banden nooit volledig verslijten. Een profieldiepte van 4 millimeter is een verstandige grens voor het vervangen van uw banden. Zodra de profieldiepte minder is dan 4 millimeter, gaan de eigenschappen van de band duidelijk achteruit, vooral wat betreft het voorkomen van aquaplaning. Een zeer geringe profieldiepte verhoogt ook het risico op een lekke band”.

De prijs van een band geeft ook de levensduur aan

De kopers van banden moeten rekening houden met de volledige levensduur van het product: de prijs is altijd gedeeltelijk gebaseerd op de materialen die bij de productie zijn gebruikt. Premium banden hebben betere, duurzamere rubber- en metaalsamenstellingen dan de goedkopere alternatieven. De SUV- en bestelwagenbanden van Nokian Tyres bevatten bijvoorbeeld aramidevezels die de zijwangen van de band versterken. Aramide is een zeer sterke vezel die bijvoorbeeld wordt gebruikt in kogelwerende vesten.

“Slijtvastheid mag echter niet de enige reden zijn voor uw keuze. Veiligheid is het waard om te worden benadrukt, en een goede grip op nat wegdek en het voorkomen van aquaplaning dragen daar aanzienlijk aan bij,” zegt Matti Morri.

“Bestuurders kunnen de veilige levensduur van hun banden verlengen door ze te roteren van voor naar achter en vice versa. Hierdoor slijten de banden gelijkmatig. Helaas is het roteren van banden verre van gebruikelijk, hoewel het de levensduur in kilometers van een set banden zelfs kan verdubbelen,” zegt hij.

Een goede opslag draagt ook bij aan de levensduur van de band. De beste plaats om uw banden op te slaan is een koele en droge plaats, beschermd tegen zonlicht. Dit is belangrijk, aangezien uit de enquête van Nokian Tyres blijkt dat meer dan 75% van de bestuurders hun banden thuis opslaat. 21% van de respondenten maakt gebruik van een bandenhotel – dit is gebruikelijker in Zweden, Duitsland en Italië dan in Finland en Rusland.

Toewerken naar milieuvriendelijke materialen

Banden met een lange levensduur zijn een voordelige keuze voor de consument en de beste optie voor het milieu. In de enquête van Nokian Tyres werd ook gevraagd naar de mening van bestuurders over milieuthema's. Jongeren vonden het belangrijk om de CO2-uitstoot van de bandenproductie te verlagen; oudere bestuurders maakten zich bijvoorbeeld zorgen over het vrijkomen van microplastics en het brandstofverbruik. Er waren tussen mannen en vrouwen ook enkele verschillen: vrouwen maakten zich meer zorgen over CO2-uitstoot en duurzame grondstofproductie dan mannen. Mannen daarentegen maakten zich meer zorgen over onder meer het brandstofverbruik en het externe rolgeluid.

Nokian Tyres is in de bandenindustrie een pionier op het gebied van duurzaamheid, en Senior Manager van R&D Harri Myllymaa houdt zich al vanaf het begin van de jaren 2000 met dit onderwerp bezig.

Consumenten benaderen duurzaamheid vaak vanuit het oogpunt van brandstofverbruik, bandenslijtage of bandenrecycling. Het huidige onderzoek van Nokian Tyres richt zich meer en meer op het vinden van biogebaseerde en recyclebare grondstoffen. We hebben al veel bereikt in het veiliger maken van banden, het verminderen van het brandstofverbruik en het verbeteren van de slijtvastheid. We kunnen daarnaast ook andere duurzaamheidsbenaderingen in overweging nemen,” geeft Myllymaa aan.

Zo zorgen bestuurders voor hun winterbanden 

57,8% controleert regelmatig de bandenspanning
56,1% houdt de profieldiepte van de band bij
47,6% houdt rekening met de leeftijd van hun banden
28% roteert de banden
24,6% verwijdert stenen die vastzitten in de groeven van de band
20,8% verhoogt de bandenspanning wanneer de belasting toeneemt

 

Zo zorgen bestuurders voor hun all-season banden 

58,4% controleert regelmatig de bandenspanning
47,5% houdt de profieldiepte van de band bij
43,5% houdt rekening met de leeftijd van hun banden
25,4% roteert de banden
20% verwijdert stenen die vastzitten in de groeven van de band
18,6% verhoogt de bandenspanning wanneer de belasting toeneemt

 

Afbeeldingen downloaden

Lees meer:

Testen onder extreme omstandigheden

Garanties van Nokian Tyres

Voor meer informatie:

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague,
00420 725 865 874,
jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE,
00420 603 578 866,
zuzana.seidl@nokiantyres.com