ma maart 12 12:00 2018 in categorie Bedrijfsnieuws

Het 120-jarig jubileum van Nokian Tyres – van uitvinder van winterbanden tot bedrijf van wereldklass

Nokian Tyres viert zijn 120-jarig bestaan als pionier in de bandenindustrie. Innovatieve producten, een vertrouwd merk en een toewijding om klanten van dienst te zijn, hebben ’s werelds meest noordelijke bandenfabrikant een sterke positie op de markt gegeven. In 120 jaar is het bedrijf uitgegroeid tot een bedrijf van wereldklasse dat naar de toekomst kijkt, vernieuwt en klaar is om de kansen te benutten die de veranderende wereld biedt.

Het 120-jarig jubileum van Nokian Tyres – van uitvinder van winterbanden tot bedrijf van wereldklass

- We zijn trots op onze wortels en onze sterke erfenis van technologisch pionierschap, hoge kwaliteit en de Hakkapeliitta Spirit. Als experts in uitdagende omstandigheden, promoten en faciliteren we veilig vervoer al tientallen jaren. Dit is een goede basis om samen met onze medewerkers, klanten en partners een nog sterker succesverhaal te bouwen, zegt Hille Korhonen, President en CEO van Nokian Tyres.

De stadia van Nokian Tyres vertellen een krachtig verhaal over de geschiedenis van de Finse rubberindustrie. Opgericht in 1898 als Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö vervaardigde het bedrijf overschoenen, rubberen afdichtingen, verschillende soorten slangen, politiestokken en later fietsbanden. De productie van autobanden begon in de vroege jaren 1900 toen het aantal auto's begon te groeien.

De eerste echte doorbraak in de bandenindustrie voor Nokian Tyres vond plaats in 1934 toen het bedrijf 's werelds eerste winterband, de' Kelirengas ', ontwikkelde. Twee jaar later produceerde het bedrijf de eerste Hakkapeliitta winterband, die de deur opende voor groei en de internationale markt. Nokian Hakkapeliitta is al meer dan 80 jaar het toonaangevende merk winterband.

Onszelf vernieuwen voor de toekomst

Tegenwoordig is Nokian Tyres het meest winstgevende bedrijf in zijn sector; het heeft wereldwijd 4.600 professionals in dienst en heeft een netto-omzet van ongeveer EUR 1,6 miljard. De producten van het bedrijf worden al verkocht in bijna 60 landen. Megatrends zoals nieuwe vormen van mobiliteit, digitalisering en klimaatverandering vormen een uitdaging voor de industrie maar bieden ook nieuwe, interessante groeikansen.

- We kunnen alleen aan de top van de sector blijven door voortdurende ontwikkeling en vernieuwing. Dit betekent bijvoorbeeld uitbreiden buiten de traditionele markt voor winterbanden en investeren in diensten die het nog eenvoudiger maken om voor uw banden te zorgen. We zijn van plan ons systematische en duurzame werk voort te zetten om innovatieve oplossingen te ontwikkelen en ons vermogen te behouden om ons snel en flexibel aan te passen aan de veranderingen om ons heen, zegt Korhonen.

Nokian Tyres is ook bezig met een rebranding ter ere van het jubileum. Het geactualiseerde beeldmerk weerspiegelt de lange geschiedenis, het duurzame werken en de noordelijke waarden van het bedrijf.

Maak een reisje naar de geschiedenis van Nokian Tyres

Bekijk de video: de 120e verjaardag van Nokian Tyres


Download foto’s van de geschiedenis van de bandenindustriepionier

Meer informatie:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Michalová, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, zuzana.michalova@nokiantyres.com