do april 25 10:20 2019 in categorie

Brede of smalle banden? Hier leest u hoe uw keuze het rijden beïnvloedt

Veel chauffeurs willen dat hun zomerbanden er flitser uitzien dan hun winterse equivalenten. Dat is de reden waarom voor de zomer meestal bredere en lagere banden worden gekozen, terwijl smallere banden gewoonlijk in de winter worden gebruikt. De bandkeuze is van invloed op het uiterlijk, het rijcomfort en vele andere kenmerken van de auto.

 

In Centraal-Europa hebben auto-eigenaren meestal twee sets velgen: één voor de zomer en één voor de winter. Een veelvoorkomende keuze is om iets grotere en duurdere velgen voor de zomerbanden te gebruiken.

- Als u winterbanden onder uw auto hebt, als u naar de bandenwinkel gaat om zomerbanden te kopen, is het belangrijk dat u de maat van uw huidige set zomerbanden weet. Anders passen uw huidige velgen misschien niet bij uw nieuwe banden, zegt Martin Dražík, productmanager voor Nokian Tyres Europe.

Bij het winkelen voor banden moet u de aanbevelingen van de fabrikant opvolgen. U kunt op het kentekenbewijs van uw auto de aanbevolen bandenmaat en eventuele alternatieve maten controleren.

Smalle banden zijn goedkoper, maar grotere banden zien er beter uit

De juiste bandbreedte wordt ook beïnvloed door het soort eigenschappen waarnaar de eigenaar op zoek is in zijn auto en de handling ervan. De breedte van de band is van invloed op de prijs en verschillende andere kenmerken, zoals grip, geluidsniveau, rijcomfort en uiterlijk.

Het vervangen van smalle banden door bredere banden verhoogt meestal de rolweerstand en daardoor ook het brandstofverbruik lichtjes. Bij zomerbanden is de maat ook een kwestie van esthetiek; de gangbare mening is, dat een brede band er beter uitziet dan een smalle band.

- Als de bestuurder naar een grotere velgdiameter wil overschakelen, moet het profiel van de band worden verkleind. Hierdoor blijft de buitendiameter binnen de wettelijke limieten en hebben de banden genoeg ruimte om te draaien, legt Martin Dražík uit.

Het bandenprofiel verwijst naar de verhouding tussen de hoogte en de breedte van de band. Omdat de populairste maten smal zijn met een hoog profiel, worden ze in grotere aantallen geproduceerd dan brede banden met een laag profiel. Dat is een deel van de reden waarom smalle banden meestal goedkoper zijn dan bredere.

Beide typen hebben zo hun voordelen

Het luchtvolume in een band beïnvloedt vooral hun rijcomfort. Hoe groter de velgdiameter, hoe minder lucht er in de band past. Banden met een hoog profiel en veel ruimte voor lucht zijn comfortabeler dan brede low-profile banden.

Vanuit veiligheidsoogpunt hebben beide typen hun goede kanten: op een droge weg bieden bredere banden meer grip dan smalle, maar het risico van aquaplaning is groter bij brede banden.

- In de winter zijn smalle banden beter onder extreme omstandigheden, omdat ze een hogere oppervlaktedruk op de weg bieden. Smalle banden werken ook beter dan bredere banden in losse sneeuw en sneeuwbrij. Aan de andere kant bieden bredere banden meer grip op harde oppervlakken, zegt Martin Dražík.

Wat vertellen de bandmarkeringen ons?

Een band kan bijvoorbeeld met 205/55 R16 94V XL zijn gemarkeerd. Hier leest u hoe u de markeringen leest:

205: De breedte van de band in millimeters bij normale druk. De breedte van het loopvlak is altijd kleiner, maar dit varieert afhankelijk van het bandenmodel en de fabrikant.

55: Het bandenprofiel, dus de verhouding tussen de hoogte en breedte van de band. Bijvoorbeeld: 55 betekent, dat de hoogte 55% van de breedte vertegenwoordigt. Hoe kleiner het getal is, hoe lager het profiel van de band is.

R: De constructie van de band. R verwijst naar de radiale constructie, die wordt gebruikt bij alle personenauto's in Nederland.

16: Velgdiameter in inches.

94: De belastingsindex van de band. Het cijfer 94 betekent, dat één band bij een standaarddruk een maximale belasting van 670 kg kan dragen. Lagere cijfers betekenen een lager draagvermogen.

V: De snelheidsclassificatie van de band oftewel de maximaal toegestane snelheid. V betekent bijvoorbeeld dat er met de band niet harder dan 240 kilometer per uur kan worden gereden.

XL: Als de markeringen eindigen op "XL" (Extra Load), betekent dit dat de band een hogere belasting kan dragen dan een overeenkomstige, normale band.

 

Foto's en infographic downloaden

Contacten:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]

Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]

 

Twitter I YouTube I Facebook I LinkedIn I Instagram

 

Nokian Tyres is ’s werelds Noordelijkste bandenfabrikant en een van de duurzaamste bedrijven binnen de industrie. We bieden gemoedsrust onder alle omstandigheden door kwalitatief hoogwaardige, veilige en milieuvriendelijke banden te ontwikkelen voor passagiersvoertuigen, vrachtwagens en zware machines. We staan voornamelijk bekend om onze innovatieve winterbanden. Onze groep omvat ook de Vianor-keten, die is gespecialiseerd in voertuigonderhoud en bandenservices. In 2018 was de omzet van het bedrijf circa EUR 1,6 miljard en had het zo’n 4.800 werknemers in dienst. Nokian Tyres is onderdeel van Nasdaq Helsinki. Meer informatie: www.nokiantyres.nl