wo januari 26 02:09 2022 in categoriën Productreleases, Bedrijfsnieuws

Onberispelijke grip, comfortabel en milieuvriendelijk: De nieuwe NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 is pure veiligheid

De nieuwe Hakkapeliitta R5 voor personenauto's en de Hakkapeliitta R5 SUV voor SUV's en cross-overs zijn gemaakt om elke dag in de winter compromisloze veiligheid en slimme rijeigenschappen te leveren. De nieuwe Hakkapeliitta R5-productreeks biedt de puurste vorm van veiligheid en is een innovatieve combinatie van pure wintergrip, stilte en rijcomfort. Een speciale nieuwkomer in deze productfamilie is de Hakkapeliitta R5 EV, een specifieke versie voor elektrische voertuigen en hybrides.

Nokian Tyres introduceert zijn nieuwe vlaggenschipreeks van Noordse winterbanden zonder spijkers. De nieuwe Hakkapeliitta R5 is bedoeld voor personenauto's en SUV's en biedt ongekende grip op ijs, comfort en groene rijeigenschappen, speciaal ontworpen voor de noordelijke winter. De uitstekende winterse veiligheidseigenschappen van de nieuwe producten zijn een direct resultaat van een nieuw loopvlakontwerp, innovaties zoals nieuwe gripdeeltjes, grondig testen en niet-aflatend onderzoek.

-  Onze missie is om u veilig te houden en ervoor te zorgen dat uw autorit op elke winterdag voorspelbaar is. Hoewel het weer onvoorspelbaar en gevaarlijk kan zijn, zouden uw banden dat niet moeten zijn. Continue verbetering van generatie op generatie is diepgeworteld in onze ontwikkelingsfilosofie. Met de nieuwe Hakkapeliitta R5 hebben we ons vooral gericht op superieure grip in de winter en gecontroleerde besturing, het verhogen van het rijcomfort en het minimaliseren van de invloed op het milieu. Dit resulteert in puur rijplezier, zegt hoofd van R&D bij Nokian Tyres Olli Seppälä.

De nieuwe Hakkapeliitta R5-productreeks bestaat uit een uitgebreid aanbod van meer dan 160 producten. De Hakkapeliitta R5 wordt aangeboden in de maten 14 tot en met 22 inch en in de snelheidscategorieën Q (160 km/u), R (170 km/u) en T (190 km/u). De meeste producten hebben de aanduiding XL, wat staat voor het hoogst mogelijke laadvermogen in die maat. Het aanbod zal in het najaar van 2022 beschikbaar komen voor de consument. De belangrijkste markten zijn de Scandinavische landen, Rusland en Noord-Amerika. 

De nieuwe Hakkapeliitta R5 is ontwikkeld door Nokian Tyres, 's werelds noordelijkste bandenfabrikant en de uitvinder van de winterband. Nokian Tyres behoort tot de wereldleiders op het gebied van veiligheid en milieuvriendelijkheid en is vastbesloten om deze inspanningen voort te zetten door veilige, slimme en duurzame mobiliteit aan te bieden.

Pure grip

Een van de grootste verbeteringen van de veiligheid werd bereikt door het loopvlakprofiel te vernieuwen. Het nieuwe Double Block Grip-ontwerp biedt superieure grip en besturing en is vooral zichtbaar op de schoudervlakken van de band. De stijve rij loopvlakblokken begint in het midden en wordt in tweeën gesplitst richting het schoudervlak. Vergeleken met zijn voorganger, de NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R3, heeft de nieuwe Hakkapeliitta R5 40% meer loopvlakblokken op de schouder en het tussengebied. Deze toename betekent dat het contactvlak 4% meer rubber heeft dat de ondergrond raakt, wat resulteert in een betere grip op gladde oppervlakken.

De beste prestaties op ijs in zijn klasse worden gegarandeerd door de unieke Arctic Grip Crystals. De microscopisch kleine kristallen zijn gemengd door de rubbersamenstelling van het loopvlak en werken als ingebouwde spijkers, die zorgen voor scherpe, stevige gripranden in het rubber. Naarmate de band verslijt, komen de kristallen tevoorschijn en activeren ze een broodnodige gripreserve. 

- De voorganger, die al een meervoudig testwinnaar was, heeft de lat hoog gelegd, maar de nieuwe Hakkapeliitta R5 tilt de prestaties naar een hoger niveau. 

Het nieuwe loopvlakprofiel, samen met verbazingwekkende nieuwe innovaties zoals Arctic Grip Crystals en Double Block Grip-ontwerp, hebben ons in staat gesteld de veiligheid en het comfort in de winter drastisch te verhogen - de meest gewaardeerde kenmerken van een winterband zonder spijkers. Voor de bestuurder betekent dit een evenwichtig en voorspelbaar rijgevoel en minder energiekosten, aangezien de rolweerstand is verlaagd om nog duurzamer te rijden, zegt Samu Lepistö, Development Manager bij Nokian Tyres.  

Het compromisloze ontwikkelingswerk is duidelijk voelbaar in de algehele winterprestaties. Vergeleken met de Hakkapeliitta R3 zijn de prestaties op ijs en sneeuw tot 4% verbeterd. Zo is de remweg op ijs tot 5,6 meter korter in vergelijking met zijn voorganger bij het remmen van 0-80 km/u. De nieuwe Hakkapeliitta R5 heeft ook 10% meer lamellen. De fijnmazige, met de computer geoptimaliseerde lamellen werken optimaal op ijs, sneeuw en schone wegen. Deze diep uitgesneden lamellen zorgen ervoor dat er voldoende grip blijft, zelfs als de band slijt. De zelfsluitende 3D-lamellen drukken de loopvlakblokken samen bij contact met de weg, wat de besturing in bochten en bij uitwijken verbetert.

De nieuwe Hakkapeliitta R5 dekt alle noordelijke winterse omstandigheden af door voorspelbare prestaties op schone, natte, beijzelde en besneeuwde wegen te leveren. Een van de moeilijkste omstandigheden om mee om te gaan is sneeuwbrij, vooral wanneer het tussen rijstroken op een drukke snelweg ligt. De hoofdgroeven in het loopvlak zijn ontworpen om gevaarlijke sneeuwbrijplaning te voorkomen door effectief water en sneeuwbrij tussen de band en de weg te verwijderen. De groeven openen zich vanuit het midden van de band naar het schoudergebied en geven zo een duidelijke route om water van het wegdek weg te pompen, wat zorgt voor een stabiele en betrouwbare grip op met sneeuwbrij bedekte en natte wegen.

Puur comfort

Bandengeluid kan het rijcomfort aanzienlijk beïnvloeden. Lagere geluidsniveaus kunnen de autorit comfortabeler en minder vermoeiend voor de bestuurder maken. De verbeterde comforteigenschappen van de Hakkapeliitta R5 zijn bereikt door het elimineren van de storendste geluidspieken die het menselijk oor binnen in de auto kan onderscheiden. Deze selectieve eliminatie resulteert in minder lawaai in het interieur en meer rijcomfort.

Het nieuwe Silent Touch-profielontwerp zorgt voor comfortabel en aangenaam rollen dankzij de nieuwe blokverdeling van het loopvlak. Hoewel het aantal blokken is toegenomen, zijn de afzonderlijke blokken en groeven kleiner. In combinatie met de uitgebalanceerde loopvlakblokken geeft het Silent Touch-ontwerp een stabiele besturing, een soepel rijgedrag en een aangenaam geluidsniveau.

Pure milieuvriendelijkheid

Lichter rollen bespaart brandstof en vergroot de actieradius van elektrische voertuigen. Dankzij het lichter rollende loopvlakontwerp en de nieuwe Green Trace rubbersamenstelling is de rolweerstand van de Hakkapeliitta R5 nog verder verbeterd. De Hakkapeliitta R5 heeft een tot 4,4% lagere rolweerstand dan zijn voorganger en een tot 15,5% betere rolweerstand in vergelijking met het premium sectorgemiddelde van de belangrijkste concurrenten.* Ook kan bij elektrische voertuigen de toename van het rijbereik behoorlijk zijn. Vergeleken met zijn premium vergelijkingsgroep heeft de Hakkapeliitta R5 een 4,0% groter bereik. Dit kan tot 230 km meer actieradius betekenen in één winter.**

- Bij het ontwerpen van nieuwe banden moet bij het hele productieproces en de levenscyclus van het product rekening worden gehouden met milieufactoren. Al vanaf de materiaalkeuze is de nieuwe Hakkapeliitta R5 ontworpen om een kleinere ecologische voetafdruk achter te laten. De nieuwe, milieuvriendelijke Green Trace-rubbersamenstelling zorgt voor veilig en groen rijden dankzij ingrediënten zoals natuurlijk rubber, gerecycled staal, plantaardige oliën en dennenhars. Met trots kunnen we zeggen dat een derde van de nieuwe rubbersamenstelling bestaat uit hernieuwbare en gerecyclede materialen. De nieuwe Hakkapeliitta R5 is sterk, duurzaam en slijtvast, terwijl het de energiezuinigste winterband ter wereld is, zegt Katriina Markkula, Development Manager bij Nokian Tyres.

Energie-efficiëntie – in cijfers

Het gebruik van winterbanden met een lage rolweerstand draagt bij aan een lager energieverbruik. Vergeleken met soortgelijke premium winterbanden verbruiken auto's met de Hakkapeliitta R5 2,8% minder brandstof. In Finland kan een bestuurder bijvoorbeeld gemiddeld tot 48 liter brandstof besparen, wat de CO2-uitstoot met ongeveer 140 kg vermindert in vier jaar, wat overeenkomt met de geschatte levensduur van een winterband. Indicatieve berekeningen geven aan dat elektrische auto's die de Hakkapeliitta R5 gebruiken, 170 kWh elektriciteit kunnen besparen tijdens de geschatte levensduur van vier jaar van de band. 

Banden met een lage rolweerstand hebben ook een positief effect op de samenleving. Als bijvoorbeeld in Finland, Zweden en Noorwegen alle personenauto's die premium banden gebruiken, Hakkapeliitta R5-banden zouden gebruiken, zou gedurende de levenscyclus van het product de geraamde brandstofbesparing 340 miljoen liter bedragen, wat gelijk staat aan de capaciteit van zo'n 10.000 tankwagens, en zou de CO2-uitstoot afnemen met naar schatting 900.000 ton. De baten voor de samenleving van deze CO2-reductie worden geschat op 54 miljoen euro op basis van de maatschappelijke kosten van CO2.**

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 – Pure veiligheid

  • Pure wintergrip en evenwichtige besturing
  • Superieur rijcomfort en stilte
  • Milieuvriendelijke mobiliteit met brandstofbesparing

Hakkapeliitta R5 SUV – Pure beheersing

De nieuwe Hakkapeliitta R5 SUV is toegesneden op de behoeften van krachtige en grote SUV-modellen en cross-overs. Uitgerust met dezelfde veiligheidsvoorzieningen en moderne technologie als het model voor personenauto’s, biedt de Hakkapeliitta R5 SUV optimale stabiliteit, duurzaamheid en slijtvastheid, terwijl de hoge wielbelastingen nauwkeurig en betrouwbaar worden beheerst.

De op maat gemaakte rubbersamenstelling van het SUV-loopvlak zorgt voor een verbeterde stabiliteit en duurzaamheid. De stijve SUV-rubbersamenstelling werkt over een breed temperatuurbereik, biedt een uitstekende slijtvastheid en zorgt voor een veilige grip en een stabiele besturing. De Hakkapeliitta R5 SUV heeft een sterke karkasstructuur die de rijstabiliteit en de levensduur verder verbetert.

Winterweer veroorzaakt veel uitdagingen voor automobilisten, van met sneeuw en ijs bedekte wegen tot grote scheuren en kuilen als gevolg van de vries- en dooiomstandigheden die het asfalt kunnen verzwakken en beschadigen. Net als bij al zijn SUV-producten heeft Nokian Tyres zijn revolutionaire Aramid Strong Sidewalls verwerkt in de Hakkapeliitta R5 SUV.

De Aramid Sidewall-technologie biedt duurzaamheid en bescherming in veeleisende rijomstandigheden. De sterke, synthetische aramidevezels die in de rubbersamenstelling worden gebruikt, versterken de zijwangen en maken de band beter bestand tegen schokken en insnijdingen die hem anders gemakkelijk zouden kunnen beschadigen. Ongewilde beschadiging van banden kan hoge kosten met zich brengen, maar de Aramide zijwangen kunnen beschadiging geheel voorkomen.

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 SUV – Pure veiligheid en controle

  • Pure wintergrip en evenichtige besturing
  • Verhoogde stabiliteit en superieur rijcomfort
  • Milieuvriendelijke mobiliteit met brandstofbesparing
  • Aramide sterke zijwanden voor levensduur en bescherming

Hakkapeliitta R5 EV – Pure stilte

Bij het kiezen van banden voor een hybride of elektrisch voertuig zijn veiligheid, stabiliteit, lage rolweerstand en een laag geluidsniveau de meest gewaardeerde kenmerken. Een nieuwkomer in de Hakkapeliitta R5-familie is de Hakkapeliitta R5 EV. Ontworpen en ontwikkeld met milieuvriendelijke technologie biedt de Hakkapeliitta R5 EV maximale veiligheid, comfort en een grotere actieradius voor elektrische voertuigen en hybrides.

- Elektrische auto's zijn stiller dan traditionele automodellen, waardoor een laag rolgeluid een kwestie van comfort is. Bij het ontwerpen van de nieuwe Hakkapeliitta R5 hebben we gigantische stappen voorwaarts gemaakt met stille rijeigenschappen. Dit is belangrijk, omdat we willen dat bestuurders rust ervaren in de auto en zo min mogelijk geluidsoverlast voor de omgeving veroorzaken. De nieuwe Hakkapeliitta R5 EV past perfect bij een modern elektrisch voertuig, zegt Hannu Onnela, Senior Engineer voor Nokian Tyres.

De enige geluiden die EV's gewoonlijk produceren, worden veroorzaakt door windweerstand of de banden. Bij het ontwerpen van de Hakkapeliitta R5 EV heeft Nokian Tyres speciale aandacht besteed aan de geluidsisolatie. Hoewel de geluidsniveaus van het personenautomodel al laag zijn, brengt de SilentDrive™-technologie het rijcomfort naar het maximum. Het uitzonderlijk lage geluidsniveau wordt bereikt door een laag akoestisch schuim toe te voegen aan de binnenvoering van de band. De SilentDrive™-technologie is onderdeel van alle Hakkapeliitta R5 EV-formaten.

Elektrische voertuigen hebben doorgaans een hoog vermogen en wegen meer dan auto's met een verbrandingsmotor. Dit stelt specifieke eisen aan hun banden. Om hieraan te voldoen, wordt de Hakkapeliitta R5 EV geleverd met een sterkere structuur en een versterkt loopvlakprofiel met een extra hoeveelheid rubber. De sterke structuur biedt superieure stabiliteit, terwijl het loopvlak is ontworpen om bestand te zijn tegen hoge torsie en hoge wielbelastingen.

Een lagere rolweerstand vergroot de actieradius van het voertuig. Om de rolweerstand nog verder te verlagen, is de Green Trace-rubbersamenstelling speciaal geoptimaliseerd voor EV-gebruik. Het aerodynamische ontwerp van de zijwang van de band minimaliseert de luchtweerstand, omdat alle belettering is ingebed.

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 EV – Pure veiligheid en stilte

  • Pure wintergrip en evenwichtige besturing
  • Milieuvriendelijke mobiliteit en groter bereik
  • Ultra-lage geluidsniveaus met SilentDrive™-technologie

Grondig testen tot het uiterste

Het ontwikkelen van 's werelds beste winterbanden vergt meer dan vier jaar onderzoek en ontwikkeling, met ontelbare testkilometers in echte gebruiksomgevingen. Het werken aan de ontwikkeling van loopvlakprofielen, structuren en rubbersamenstellingen van de nieuwe Hakkapeliitta R5 vergde duizenden uren computermodellering, laboratoriumvergelijkingen en authentieke tests in wisselende omstandigheden, vooral in arctisch Lapland op het eigen White Hell-testcentrum van Nokian Tyres in Finland. De Hakkapeliitta R5 vertegenwoordigt de Scandinavische premium kwaliteit en state-of-the-art expertise waar Nokian Tyres bekend om staat.

Slijtage-indicator – voor uw veiligheid

De gepatenteerde Winter Safety Indicator (WSI) in het loopvlak zorgt voor nog meer veiligheid. Het toont het resterende profiel in millimeters samen met een sneeuwvloksymbool. De sneeuwvlok blijft zichtbaar totdat er nog vier millimeter profiel over is. Als de sneeuwvlok is afgesleten, wordt aanbevolen nieuwe winterbanden te kopen om ervoor te zorgen dat het rijden veilig blijft. Alle producten in de Hakkapeliitta R5-familie worden geleverd met het EU-bandenlabel met de markeringen voor sneeuwgrip en ijsgrip die aangeven dat ze geschikt zijn voor de noordelijke winterse omstandigheden.

Belangrijkste innovaties:

Double Block Grip. Superieure grip en besturing. De nieuwe dubbele blokstructuur zorgt voor maximale grip op gladde winterse oppervlakken.

Arctic Grip Crystals. Onberispelijke grip op ijs. De microscopisch kleine gripkristallen van de derde generatie zijn door het loopvlakrubber gemengd. Deze kristallen werken als ingebouwde spijkers, waardoor scherpe, stevige gripranden in het rubber ontstaan. Naarmate de band verslijt, komen de kristallen tevoorschijn en activeren ze de broodnodige gripreserve.  

3D Lock sipes. Nauwkeurige en voorspelbare besturing. De zelfsluitende 3D-lamellen drukken de loopvlakblokken op elkaar bij contact met de weg, wat de besturing in bochten en bij het uitwijken verbetert.

Green Trace-rubbersamenstelling. Veiliger en groener rijden. Uitstekende grip in de winter bij alle temperaturen, uitstekende kilometrage en lage rolweerstand. De grote hoeveelheid natuurlijk rubber houdt de rubbersamenstelling onder alle omstandigheden soepel. Meer dan een derde van de materialen is hernieuwbaar en gerecycled.

SilentDrive™-technologie. Maximaal comfort. Een uitzonderlijk laag geluidsniveau wordt bereikt door het aanbrengen van een laag akoestisch schuim op de binnenvoering van de band. Het akoestische schuim absorbeert de resonantie in de luchtholte van de band, wat resulteert in lagere geluidsniveaus en meer rijcomfort. Deze technologie wordt toegepast in de Hakkapeliitta R5 EV-reeks.

Silent Touch loopvlakontwerp. Comfortabel en aangenaam rollen. De verbeterde comfortfuncties van de Hakkapeliitta R5 zijn bereikt door het elimineren van de storendste geluidspieken.

Aramid Sidewall-technologie. Levensduur en bescherming tegen onverwachte situaties. De rubbersamenstelling van de zijwang is uitzonderlijk duurzaam en lekbestendig en bevat extreem sterke aramidevezels. Hetzelfde materiaal wordt gebruikt in de lucht- en ruimtevaart- en defensie-industrie. De aramidevezels versterken het rubber van de zijwang om externe schokken en druk tegen de wielflens te weerstaan.

Deze technologie wordt toegepast in de Hakkapeliitta R5 SUV-reeks.

 

* Verschil berekend op basis van de resultaten van brandstofverbruik in testen door onafhankelijke tijdschriften 2020-2021. De verhouding tussen het brandstofverbruik en de RRC (rolweerstandscoëfficiënt) werd geschat op 5,5. De belangrijkste concurrenten waren Continental VikingContact 7, Goodyear UltraGrip Ice 2, Michelin X-Ice Snow, Pirelli Ice Zero FR en Bridgestone Blizzak Ice. Bron: Beoordeling op basis van het True value-onderzoek 12/2021 van KPMG.

** De berekeningen zijn gebaseerd op een vergelijking van het brandstofverbruik en de rolweerstand van Hakkapeliitta R5 met het brandstofverbruik en de rolweerstand van andere premium winterbanden. De belangrijkste aannames die bij de berekeningen werden gebruikt, zijn: aantal personenauto's in Finland, Zweden en Noorwegen, gemiddeld jaarlijks aantal gereden kilometers en gemiddeld jaarlijks brandstofverbruik. Geschat is dat 45% van het aantal afgelegde kilometers voor rekening komt van winterbanden. De maatschappelijke kosten van kooldioxide-emissies zijn berekend met een veronderstelde prijs van 60 euro per ton CO2-emissie, wat overeenkomt met de kosten die worden gebruikt door het Finse Agentschap voor vervoersinfrastructuur, het Noorse Ministerie van Klimaat en Milieu en het US Environmental Protection Agency. Het jaar 2020 is niet gebruikt voor de berekening vanwege de vertekening van de cijfers door COVID-19. Bron: Beoordeling op basis van de True Value-methodologie 12/2021 van KPMG.


Download productafbeeldingen en video´s

Meer weten:

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 SUV

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 EV

Voor meer informatie:

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague,
00420 725 865 874,
jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE,
00420 603 578 866,
zuzana.seidl@nokiantyres.com