De snelste auto op ijs

Nokian Hakkapeliitta 8 in een strijd met de natuur

Toen de nieuwe Hakkapeliitta 8 van Nokian Tyres zijn kracht bewees op het ijs van de Botnische Baai, in genadeloos Scandinavisch winterweer, had hij al duizenden uren productontwikkeling achter zich. Maar het kostte nog steeds honderden uren professioneel werk en toewijding tegen ijs, sneeuw en wind, voordat het nieuwe record voor rijden op ijs op 335,713 km/h (208,602 mph) was gevestigd.

De jacht op het wereldrecord is klaar voor de start en de ijzige Botnische Baai lijkt een wil van zichzelf te hebben op de basis van de Botnische Golf. Zelfs het Nokian Tyres testteam kan hem niet beïnvloeden. De plaats, auto en automobilist zijn hetzelfde als twee jaar geleden. De Nokian Hakkapeliitta 8, het nieuwe high-technology product van Nokian Tyres, is de nieuwe rijzende ster.

De zuidenwind drukt vanonder op het ijs en zout water stroomt door de kleine gaten hoewel de temperatuur bijna tien graden onder nul is.

- Dit is waarvoor we hier zijn – extreme omstandigheden. We kunnen de natuur niet veranderen. Maar dit zijn de optimale omstandigheden voor een bandentest. Wanneer we de band naar zijn extreme limieten en snelheden jagen, kunnen we veel nieuwe informatie betreffende zijn karakteristieken verzamelen, zegt Matti Morri, Technical Customer Service Manager voor Nokian Tyres, die hier is om het vlaggenschipproduct van Nokian Tyres, de Nokian Hakkapeliitta 8 studded band (255/35R20 97 T XL), richting een nieuw snelheidsrecord te helpen. 

High-tech records 

De natuur ontmoet high-tech op het ijs van de Botnische Baai, nabij de stad Oulu. Het koude ijs, de wind en de sneeuwval begroeten de heetbloedige Audi RS6, met zijn bijna 1.000 paardenkrachten en Janne Laitinen, de coole en beheerste testrijder van Nokian Tyre.

Nokian Tyres en Laitinen, die meer dan 25 jaar als bandentestprofessional heeft gewerkt, heeft ook de eerdere Guinness World Records voor snelste auto op ijs (331,61 km/h, 206,05 mph) en het record voor rijden op ijs met een elektrische auto (252,06 km/h, 156,62 mph) op zijn naam geschreven. 

Schipper Laitinen pakt het stuur van de Audi; de bewaker tijdens de rit is Automotive Laboratoriumtechnicus Arto Lehtonen van de Oulu Universiteit van Toegepaste Wetenschappen, die een laptop op zijn schoot heeft. Zijn plicht tijdens deze testrit is het bewaken van de functionaliteit van de auto door te kloppen op de verschillende sondes die erop geïnstalleerd zijn. In de eigenlijke wereldrecordpoging wordt de auto echter alleen bestuurd door “Iceman” Janne Laitinen.

- Deze auto is uitgerust met een GPS die ons de actuele snelheidsinformatie 20 keer per seconde doorgeeft. Elk wiel heeft een snelheidssensor die het voor ons mogelijk maakt om de hoeveelheid slip te berekenen, zegt Lehtonen, een laboratoriumtechnicus met jarenlange ervaring in het high-end testen van auto’s. 

Grip bij de extreme limieten

Wanneer de snelheid van de auto meer wordt dan 300 km/h, zijn een nauwgezette handling, een snelle stuurreactie en een zo goed mogelijke grip van levensbelang. Zowel de longitudinale als de laterale grip zijn belangrijk, maar zij dienen ook goed uitgebalanceerd te zijn. De motorkracht is minder belangrijk bij deze snelheden. Dit is erg voor de hand liggend voor Laitinen die sinds het begin betrokken is geweest bij de productontwikkeling van de Hakkapeliitta 8.

- Het punt met de Hakkapeliitta 8 is dat hij een veel betere stabiliteit heeft dan andere banden en een geavanceerdere grip. Hij is ook oppermachtig op kale wegen, zegt Laitinen terwijl hij zijn helm opzet.

Het Nokian Tyres testvoertuig, een Audi RS6, heeft een gewijzigde ophanging en zijn motor is getuned voor peak power door het uitlaatsysteem en het motormanagement te modificeren. De noppen van de Hakkapeliittas duwen de enorme kracht op de ijs. Het dashboard van de Audi heeft acht LEDs die de grip van de banden aangeven bij vijf procentintervallen. Er is grip, maar de natuur is nog niet klaar voor een record; we moeten op het juiste moment wachten.

It’s all in the feel

Er zijn een paar weken verstreken sinds de vorige recordpoging. De actie bij de pitstop die aan de rand van de zee is opgezet, is tenminste net zo hectisch als die van de vissen die onder het lenteijs zwemmen. Iedereen en alles heeft zijn doel – de banden ook. Zij moeten nu echt presteren en bij snelheden van meer dan 300 km/h is dat hetzelfde als naar de top van een verticale ijsberg klimmen. 

Laboratoriumtechnicus Lehtonen is bezig met het analyseren van de gegevens van de testritten van vanochtend PC. Het gaat nu alleen om grip. 

De ijs baan is eindelijk geschikt voor de recordpoging; het is een rechte lijn die 12 kilometer lang is en maximaal 18 meter breed. De temperatuur is bijna minus 16 graden en zelfs de wind lijkt aan het liggen te zijn.

- U denkt misschien dat het zeeijs glad is als een tafelblad, maarin feite is het hobbelig en heeft het de neiging om elke dag van plaats te veranderen, zegt Technical Customer Service Manager Morri. 

Plankgas 

De wind is slechts één meter per seconde, als Laitinen de accelerator van de Audi richting het oppervlakte van het ijs drukt. Op de kust kunnen we alleen een wolk van sneeuw zien als de banden grip krijgen op het ijs en de auto naar een gemiddelde snelheid brengen van meer dan 330 km/h (205 mph) op zowel de voordewindse als de tegenwindse secties. Het is al middag en de zijwind wordt sterker, maar Iceman Laitinen wil nog wat meer ritten maken. De cijfers op de snelheidsmeter benaderen de magische grens van 340 km/h (211 mph). De blauwe Audi klinkt bijna als een landend vliegtuig wanneer het langs de fotocel vliegt op de rechte ijsbaan. De tweerichtingsradio komt tot leven.

- Wat was de snelheid? - Die was 336,511 km/h (209,098 mph) en de gemiddelde snelheid voor twee runs was 335,713 km/h (208,602 mph).

- Het is een nieuw wereldrecord! De test is uitgevoerd volgens de regels. We gaan nu nog wat controles uitvoeren, geeft Simo R. Lampinen aan, de rallylegende die optreedt als de officiële supervisor van de recordpoging.

De anticipatie op het ijs verandert in spontane vreugdevertoningen. Testrijder Laitinen is blij te horen dat hij een nieuw wereldrecord van 335,713 km/h (208,602 mph) heeft gevestigd.

- Het was geenszins gemakkelijk. Het belangrijkste was om met de banden alle power in het ijs over te brengen. We waren in staat om dat te doen, hoewel de hobbels de grip wel flink verstoorden. In feite was er nog steeds wat ruimte voor het verhogen van de snelheid maar vandaag was het ijs daar te hobbelig voor.